След обявяването на номинациите за "Оскар" преди няколко дни филмовите страсти се нажежиха. Медиите по цял свят започнаха да анализират защо актьорът Х няма номинация за сметка на актьора Y, който е номиниран за втора поредна година.
Как един филм не заслужавал, но пък друг, видите ли, трябвало да вземе всички статуетки. Няколко статии от последните дни обаче истински изумяват и за пореден път пораждат въпроса защо изобщо се връчват наградите "Оскар" и какво е тяхното значение?
"Къде е равноправието в тазгодишните "Оскар"-и?", "Ехо, Американската академия, за вас тъмнокожите не съществуват ли?" - това са част от заглавията, които се срещаха в четвъртък и петък в различни чуждестранни сайтове.
В текстовете под тях се изказваше нескрито възмущение от факта, че тази година сред номинираните актьори няма нито един чернокож, а сред режисьорите няма номинирана жена. Това било открита дискриминация, възмутителен акт и политически некоректна постъпка.
Миналата година Катрин Бигалоу и нейният филм "Войната е опиат" обраха всички големи статуетки "Оскар", повдигайки след себе си вълна от феминистичноподобни възгласи "Ура!" и "Жените ще спасят света". Освен това актрисата Мо'Ник, която е тъмнокожа, спечели "Оскар" за поддържаща женска роля, което окончателно размекна медиите. Тазгодишните номинации отново мобилизираха критиците на "Оскар"-ите, които наежени започнаха нападението си.
Някой може ли да каже на прима виста имената на пет съвременни жени режисьори? Не? Това е напълно нормално, защото процентът на представителките на нежния пол в тази професия е изключително малък. И това обаче не се дължи на дискриминация, просто малко дами избират тази професия, а още по-малко наистина успяват да се реализират.
Следователно е съвсем нормално много повече мъже да режисират филми, оттам и много повече качествени филми да са създадени от мъже. Жените също правят добри заглавия, но много, много по-рядко. Миналогодишният фурор на Катрин Бигалоу наистина беше впечатляващ. Но той се състоя не защото най-после жена е допусната сред номинираните, а защото най-после жена е пробила изобщо в киното и е направила наистина смислен филм.
Тази година няма номинирани тъмнокожи актьори. Това означава, че нито един от тъмнокожите актьори, гледани и оценявани от членовете на Американската филмова академия, не са се справили достатъчно добре, за да заслужат номинация. Нима хората наистина смятат, че това е дискриминация? А не е ли обратна дискриминация да искаш някой да бъде номиниран, въпреки че не е талантлив?
Сигурно сте забелязали, че в съвременните американски филми задължително има поне един главен тъмнокож персонаж, който да представлява своята раса. Дори се е стигало до откровени безумия като филм, в който типично американско семейство е съставено от европеидна жена, тъмнокож мъж и биологичното им дете, което е азиатски тип.
А сега чуждите медии държат сметка на Американската филмова академия. Какво е това? Конкурс за качествени филми или място за лансиране на политически идеи? Киното е изкуство, макар и постепенно придобиващо все по-ясни бизнес очертания. И като такова би било хубаво да остане чисто от излишен политически лобизъм, колкото и да е трудно.
0 | 0 |