Бързи и яростни, и твърде неопитни

Войната по пътищата оставя след себе си разбити ламарини и още по-разбити човешки животи

18-ти рожден ден – така дълго чаканото пълнолетие. Вратите на нощните заведения са вече широко отворени, и то законно. Алкохолът се лее в гърлата на новоизлюпените пълноправни граждани на скъпата ни държава, а ключовете от новата кола са в задния джоб, често влизащи в употреба именно след почерпка със спиртна напитка.

Сценарият е добре познат, а финалът му за съжаление доста често се оказва трагичен.

Младежите нямат търпение да придобият свидетелство за управление на МПС или казано иначе, да вземат книжка. Никой не чака да навърши 18, за да се запише на кормуване, това са пълни глупости и трябва да си абсолютен смотаняк, ако се бавиш с уроците по шофиране. Още на 17 трябва си ориентиран и най-малко да си избрал своя инструктор. Ако пък цялата тази разправия не е по силите на младежа или госпожицата, винаги остава вариантът директно да си купи бленувания документ. Колко му е - някакви си 3 педала, волан, и в най-лошия случай един скоростен лост. Няма какво толкова да се учи, важното е да се кара.

С книжката, незнайно защо, идва и самочувствието на шофьор а ла Шумахер и така, докато не се срещне челно с някой стълб или не помете пешеходците на спирката.

За съжаление, не се изисква никаква фантазия, за да си представим до какви последствия би довело сядането на неопитен шофьор зад волана, тъй като има достатъчно примери от действителността и солидна черна статистика. А след тях остават разбити лъскави ламарини и още по-разбити животи.

1/4 от пътните инциденти с жертви са причинени от шофьори с по-малко от две години стаж зад волана. Те са причина и за смъртта на около 35% от хората, загинали в катастрофи. Глобално погледнато, шофьорите на възраст 16-24 години са силно представени в статистиките за смъртни случаи при катастрофи.

За да бъдат взети конкретни мерки обаче, каквато е практиката в България, трябва да се случи нелеп инцидент, който да завърши със смърт.

Новите шофьори да карат само денем, само в градски условия и с опитен придружител до тях поне през първите им месеци зад волана. Това са част от предложения за ограничаване на младите водачи, родили се след трагичната катастрофа през април в Симеоновград, която погуби шест деца.

Най-новата идея за намаляване на катастрофите дойде от автомобилния бранш - на младите шофьори да се издават временни книжки за период от 3 години.

Предложението е да има 3-годишен изпитателен срок, през който, ако допуснат произшествие или изгубят точки от контролния си талон, да преминат курса на обучение отново. Ако пък шофират разумно през този период - да получат стандартни свидетелства за управление на автомобил.

Обществото обаче отново се раздели на две крайни мнения. Основният аргумент на противниците на предлаганите ограничения е, че това би приличало на дискриминация спрямо младите шофьори. Освен това се твърди, че в закона има заложени достатъчно ограничения. Числата обаче говорят друго. Едва ли някой вярва, че 36 часа кормуване са достатъчни, за да превърнат някого в шофьор и да го подготвят за опасностите на пътя.


Да се говори за дискриминация е нелепо. Много родители купуват коли на децата си, за да не се налага те самите да ги возят и са твърде недоволни от идеята да им се наложи да ги придружават.

Същите тези родители обаче остават още по-недоволни, когато разберат, че отрочето им злоупотребява сериозно с педала на газта, сякаш е Вин Дизел в "Бързи и яростни", а на две големи смята, че е в абсолютно трезво състояние, за да се качи зад волана.

Истината е, че дори и законовите промени няма да имат ефект, ако младите хора не получават възпитанието, свързано с движението по пътищата, още в семейството.

Няма нищо лошо да направим подарък на детето си за 18-тия рожден ден, нека преди това обаче да бъдем максимално убедени, че му подаряваме кола, която няма да се превърне в ковчег.

258 15
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



3
Не е посочен 29.10.2011|10:09
Бих искал да отбележа нещо доста интересно... 1/4 от катастрофите са причинени от млади шофьори. Останалите 3/4, очевидно са причинени от "опитните" шофьори, не е ли така? 35% от смъртните случаи на пътя са по вина на младите шофьори. А останалите 65%? Няма значение млад ли си, стар ли си, опитен ли си, какъв си... важното е да имаш малко акъл в главата. Като искаш високи скорости - предлагат се писти под наем. Взимаш петима приятели, охарчвате се едно хубаво да си наемете пистата за 2-3 часа и си карате както ви е кеф.
2
Не е посочен 29.10.2011|09:55
Коментра ми е слядния. Не видях никаде във поста по горе да обарнете повече внимание на тези които са зад волана. Пълни глупости дали ще караш със родителя 1-2-3-4-5 години. Ако искаш да излезнеш със колата и да отидеш във някоя дискоте да пиеш ще го направиш, независимо как. Пълна глупост е да намесвате родители по отношение на това, че копуват коли на децата, те им ги копуват за да се предвиждват по-лесно. Единствено вина трябва да се търси във пишлегарите които са зад волана. И като смачка някои човек да полежи 15-20 години във затвора. Аз взех книжка и след 5-6 дена със бащами ме остави сам да карам, и със съобразена скорост се научих, мога да твърдя добре. Шофюр не се става за 36 часа, шофюр не се става и за 30 години, шофюр се става цял живот.
1
Не е посочен 25.08.2011|12:45
За съжаление има много неразумни младежи, а най-лошото и родители. Много голяма част от тях не се интересува какво може да причинят на децата си, а те от своя страна на невинните хора отсреща. След като аз взех книжка, баща ми не ми даваше да карам сама в продължение на 2 години. След това ми даде неговата стара кола, за да свикна сама и чак тогава ми купи кола. Когато излизам вечер и знам че ще пия алкохол, излизам пеша. Ако повече хора правеха така, нямаше статистиката в България да е толкова черна.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay