Въздействието на завишените похвали върху мотивацията на детето

Въздействието на завишените похвали върху мотивацията на детето
Pexels

"Уау, Томи, това е най-добрата рисунка, която някога съм виждала!"

"Джеси, ти си най-добрата в класа по математика, реши задачата толкова бързо!"

Като родители и възпитатели ви е казано, че хваленето на детето е чудесен начин да подобрите мотивацията, самочувствието и постоянството им, когато нещата станат трудни.

"Бъдете конкретни с похвалите си!"

"Похвалата може да бъде дори по-мотивираща от възнаграждението с материални неща", твърдят много експерти.

Но последните проучвания показват, че похвалата в определени форми може всъщност да има обратен ефект на този, който се опитваме да постигнем.

Изследователите разгледаха въздействието на "напомпаните" похвали върху деца както с ниско, така и с високо самочувствие и откриха някои интересни неща:

  1. Родителите и учителите са по-склонни да дават надути похвали на деца с ниско самочувствие;
  2. Завишените похвали, дадени на деца с ниско самочувствие, са свързани с намалена вероятност те да търсят предизвикателства
  3. Завишените похвали, дадени на деца с високо самочувствие, са свързани с повишена вероятност те да търсят предизвикателства.

Изследователите предполагат, че надутите похвали, дадени на деца с ниско самочувствие, могат да изпратят посланието, че от тях се очаква да продължат да отговарят на високи стандарти. Това може да ги накара да избягват важни учебни преживявания или ситуации, в които могат да бъдат оценени или да почувстват, че успехът е извън обсега им.

Тук трябва да се направи важно разграничение: това проучване се фокусира върху напомпани похвали, а не върху каквито и да било похвали.

Надутата похвала е видът, при който може да сме склонни да преувеличаваме, да кажем, че детето е направило "най-доброто" в нещо, че работата му е "изключително невероятна" или че може да очаква да стане следващият експерт в света в дадена област. Достатъчно е да се каже, че това обикновено не е реалистична похвала.

Логично е, че надутата похвала може да накара дете с ниско самочувствие да избягва ситуации, в които ще бъде съдено.

Ако някой ми каже, че съм фантастичен в нещо, като пеене например, тогава съм сигурен, че не бих искал да ги разочаровам, като участвам в състезание по пеене и да разочаровам (и мен) с моите посредствени гласови данни.

Децата имат доста добра способност да откриват кога някой не е искрен, така че трябва също така да помним, че е задължително да повярват на похвалата, която се опитваме да дадем, особено ако въпросното дете има ниско самочувствие.

Друг фактор, който върви заедно с ниското самочувствие, е, че човекът е по-вероятно да припише всеки успех на "случайност" или външна причина.

Да кажем, че детето наистина ви вярва, когато казвате, че е направило "най-добрата рисунка досега!". Ако имат ниско самочувствие, техният мисловен процес може да бъде нещо като: "Добре, те харесват моята рисунка, но това беше просто случайност" ИЛИ "Направих добра рисунка само защото я копирах отнякъде". ИЛИ "Рисунката е добра само защото някой ми помогна с нея".

Те са по-малко склонни да припишат някакъв успех на собствените си вродени способности или работна етика. Следователно те ще имат малко вяра в способността си да успеят със същата задача, ако бъдат оценени отново.

Това са само някои обяснения защо надутите похвали може просто да не работят с деца с ниско самочувствие.

Въпреки това, много от противоположните точки могат да бъдат направени, когато разглеждаме деца с високо самочувствие. Те може да са по-склонни да вярват на похвала, която идва по пътя им, и е по-вероятно да припишат успеха на стабилни вътрешни фактори и да вярват, че ще продължат да имат успех, ако са изправени пред предизвикателство.

И така, какво трябва да направим вместо това? Да спрем да хвалим напълно? Да хвалим само деца с високо самочувствие?

Е, като начало, нека се опитаме да направим нашата похвала реалистична и правдоподобна. Важно е за всички деца (независимо от тяхното ниво на самочувствие) да получават обратна връзка, която отговаря на силните им страни и не е похвала заради самата похвала.

Ако имат слабости в определени области, не замазвайте тези недостатъци и ги карайте да се чувстват фантастично за уменията, които имат. Те ще се сравняват с връстниците си и ще осъзнаят истината рано или късно.

Но можете да им помогнете да използват силните си страни, за да работят върху слабостите си и да ги насърчите да си поставят реалистични цели.

Похвалата има своето място, когато се основава на усилия, а не на резултат. Ако се фокусираме върху усилията, когато хвалим дете, тогава има по-малко нужда да преувеличаваме или да поставяме нереалистични очаквания.

С правилния вид похвала и, което е по-важно, насърчавайки децата да оценяват собствените си силни страни, можете да им помогнете да се чувстват по-уверени да поемат нови предизвикателства и да станат достатъчно издръжливи, за да се справят с всякакви неуспехи.

0 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay