На 1 април излезе дългоочакваният сборник с разкази "Първо лице единствено число" - своеобразен съкратен курс за всеки, който иска да се докосне до неповторимия стил на Харуки Мураками, до неговата страст към музиката и бейзбола и до носталгията му по младостта. В "Първо лице единствено число” (превод: Надежда Розова, 192 стр., цена: 18 лв.) героят на Мураками, човек на средна възраст, се връща към своите младежки увлечения, преживявания и спомени. От страниците звучи музика – джаз, класика, поп – и отмерва ритъма на сюрреалистичните срещи и разговори между хора, животни и въображаеми същества, разтварят се неподозирани гънки на времето и пространството, грозното става красиво, а зад красивото се таи неочаквана грозота, съзнанието предизвиква и разширява пределите на видимия свят. Спомени, спомени, а сякаш точно онова, което се изплъзва от спомена, ни преследва най-дълго... Стегнатата, остроумна и магична проза на осемте разказа е едновременно философска и загадъчна, трогателна и забавна, с тон на интимно признание, почти мемоарна – неизменно поднесена от първо лице – и завършва с типичния за Мураками неочакван обрат. Харуки Мураками е съвършеният посланик на Япония – книгите му са литературни събития за Америка и Европа и се продават в милионни тиражи. Той е носител на няколко световни литературни награди, изтъкнат преводач и "маниак” на тема джаз. Последното навярно обяснява ониризма и полифоничната красота на произведенията му. "Гардиън" определя автора на "Спутник, моя любов", "Норвежка гора" и "Кафка на плажа” като един от най-авторитетните представители на постмодернизма. Сборници с разкази като "Мъже без жени” и "Изчезването на слона” са свидетелство, че талантът му вирее в различни жанрове. След мистериозното "Преследване на дива овца" неотдавна "Колибри" преиздаде романите "На юг от границата, на запад от слънцето", "Танцувай, танцувай, танцувай" и "Страна на чудесата за непукисти и краят на света” - главозамайваща комбинация от разюздано въображение, киберпънк и алегория. Настоящият сборник е покана към българския читател да се довери за пореден път на непредсказуемото, но все така убедително въображение на Харуки Мураками.
0 | 0 |