Трудно е да си представим жена, заемаща лидерска позиция в технологична компания. Сякаш сме приели, че това е запазеното място на мъжете, типично тяхната стихия.
Само че времената се променят. Жените напускат кухнята и се отправят към професионални върхове. Въпреки драматичния и леко преувеличен изказ, фактите са точно такива.
Все повече дами оглавяват високодоходни и популярни компании.
Това се дължи на много фактори: получаваме еднакво образование с мъжете, живеем в еманципиран свят и имаме равни права, а съществуват дори биологични доказателства, които потвърждават уменията ни да участваме адекватно в ръководния процес.
След проучване на учени от Харвардския университет става ясно, че частта от мозъка, която е отговорна за взимане на решения, е по-голяма при жените, отколкото при техните силни половинки.
Друго проучване пък, проведено от изследователи от университетите в Единбург и Лозана доказва, че жените си сътрудничат по-добре от мъжете.
Шерил Сандбърг е оперативен директор на Facebook. Според "The Economist", тя получава много по-голямо признание в деловите среди, отколкото самият създател на социалната мрежа Марк Зукърбърг. Сандбърг смята, че има три важни правила, които дамите трябва да спазват, за да спечелят лидерското място. И те са: "седнете на масата, редом до шефовете, бъдете наравно с партньора си вкъщи и не напускайте работа преди да сте обмислили сериозно бъдещето си".
Очевидно максимата работи при нея, защото преди да заеме високата длъжност във Facebook, Шерил е била вицепрезидент на гиганта Google.
Шерил е убедена, че няма много жени на лидерски постове, защото повечето от тях непрекъснато се подценяват. Твърдението в цифри говори само по себе си: 57% от мъжете са склонни да преговарят за първата си заплата още след като завършат образованието си, докато същото правят едва 7% от дамите.
Малко известен е фактът, че съществуват закони, според които трябва да има определен брой жени, участващи в управлението на големи фирми. От 2003 година такъв има в Норвегия и гласи, че в бордовете на всички публични компании е необходимо да има минимум 40% представители на нежния пол.
Подобен закон беше одобрен и в Испания през 2007 година. В началото на януари 2011 година пък, парламентът във Франция гласува за 40% женско присъствие в бордовете на компаниите, със срок на изпълнение до 2017 година.
Един от проблемите, пред които се изправят жените с амбиции в лидерството, е съчетаването между семейство и кариера. И двете институции изискват време и енергия, затова съчетаването им е труден, дори невъзможен процес. Въпреки това, с помощ от половинката, домашна помощница и/или детегледачка, консенсус може да бъде постигнат. Разбира се, най-важно е разбирането от близките и тяхната подкрепа.
Проучване на "Forbes" показва, че в дългосрочна перспектива компаниите със смесени ръководства могат да спечелят много както финансово, така и по отношение на организация на работния процес. Скот Пейдж, който е американски професор, дори е разработил математически модели, според които групите, съставени от хора с различни полове, се справят по-добре от еднополовите такива. А Националният център за жени и информационни технологии в САЩ е доказал, че технологичните компании с по-голям брой жени в мениджмънта си, постигат цели 34% повече възвръщаемост на инвестициите.
Мариса Ан Майер е вицепрезидент на потребителското търсене и потребителския опит в компанията Google. Миналата година списание "Fortune" я постави сред 50-те най-влиятелни жени в света, като блондинката е най-младата дама, попаднала в този списък.
Друг интернет гигант, Yahoo, също е оглавяван от жена. Карол Барц е изпълнителен директор на Yahoo Inc., а миналата година не само зае първо място в класацията на "Асошиейтед прес" за най-скъпо платените мениджъри, но и беше единствената дама в нея.
Как е положението в България? Проучване на "Women in Management" на консултантската компания "Стантън Чейс" стига до заключението, че стихията на нежния пол у нас са професиите, свързани с комуникация и контакти с различни хора. Участниците в анкетата твърдят, че творческият подход и справянето със стреса в критични ситуации, са едни от най-важните качества на жените лидери. Уменията, които са им помогнали най-много в развитието на кариерата, са способностите за преодоляване на трудности и разрешаването на сложни ситуации.
Изводът е, че доказателства за дами на лидерски позиции, не липсват. Мисията все пак е възможна, макар и стереотипите да налагат схващането, че е трудно постижима. С повече сили и повече амбиции, жените също могат да бъдат движеща сила на успешни компании, били те и технологични. Защото само мъжки и само женски неща няма. Всичко е балансирано.
25 | 0 |