В първите години от живота на детето, правилното хранене играе ключова роля за неговото здраве, растеж и развитие. Въпреки това, за много родители това може да бъде предизвикателство, особено при първото им дете.
Статията ще предостави съвети и информация за правилното захранване на бебето - преходът от кърменето към твърди храни, избора на здравословни храни и наблюдение на хранителните навици. Ще разберете и кои са най-често срещаните проблеми при храненето на децата.
Целта ни е да помогнем на родителите да разберат какво е най-доброто за техните деца и да им предоставим информация и съвети за правилно хранене. Затова ще говорим със специалист по темата.
Здравейте, Валерия! Разкажете ни малко повече за себе си и Вашата практика.
Здравейте! Аз съм Валерия Рачева, майка съм на почти 4-годишен юнак, обожавам да пътувам със семейството си и вярвам в магичното. Именно тази вяра ми помага да намеря път децата и заедно да усвоява нови умения в различни аспекти. Вече 13 години работя като детски психолог, а от 3 години се занимавам активно с хранителна терапия на деца. За много хора е странно какво общо има психологията и храненето, а всъщност то не е никак малко. Поведението и емоциите са неизменна част от всичко, което правим и именно тук идва тази връзка. В практиката си виждам как когато подходим с разбиране към детската емоционалност, детето се отваря към нови неща и е готово да се учи от другия. Винаги обичам да казвам, че всяко детско поведение е комуникация, а от възрастния зависи на къде ще тръгне разговора.
Какво представлява захранването и защо е толкова важно да се отнесем сериозно към тази стъпка от отглеждането на бебето?
Захранването е процеса на запознава на бебето с храната - нещо напълно ново и различно за него. Независимо дали едно бебе е било кърмено или е приемало адаптирано мляко, това е коренно различен начин на хранене. При приемането на твърда храна бебето научава нови начини на приемане на хранене, като преди това се сблъска и с нова текстура. За едно бебе храненето е най-сложното нещо, което може да направи, за това е важно това да се случва постепенно и без да се прибързва. Много важен съвет, който давам на родителите по време на захранване е да не се фокусират върху количеството. Важно е да се разбира, че храненето не започва със слагането на хапката в устата, то започва с момента, в който виждаме храната и преценяваме дали тя е безопозна, приемлива, лесна за нас. Изграждането на една позитивна връзка с храната и възможността да се приема разнообразна храна е нещо, което децата научават у дома, през начините, по които това се случва.
Кога трябва да се случи то?
Най-общо казано, когато бебето е готово за това. Аз препоръчвам след 5тия месец, до към края на 6тия да е започнало. Основни умения, които е важно да са изпълнени са:
- бебето да има контрол на главата си и да може да я държи стабилно за поне 15 минути;
- бебето да може да седи с минимална опора;
- бебето да успява да поднесе нещо към устата си;
- бебето да показва някакъв интерес към храната
Кои са основните видове на захранването?
Основните видове са педиатричното захранване; педагогическото захранване и захранване водено от бебето.
А основните принципи на всяко едно от тях?
В интернет има много изписано за всички от тях, но най-общо казано:
Педиатричното захранване е това, което е водено от родител или т.нар. захранване с пюрета. Тук бебето се захранва с лъжичка, като поетапно се дават различни видове пюрета - първо еднокомпонентни и след това по-сложни
Педагогическото захранване е това, при което няма водещ тоест и детето и родителя са равни участници в процеса. Тук детето е част от семейната трапеза и се води принципа
Захранване водено от бебето е метод за въвеждане на твърди храни, като детето се храни само с прелаганите храни и само си избира с кои да започне.
Как да изберем правилното захранване за нашето бебе?
Аз лично съм привърженик за смесването на методите. Добре е бебето да започне с пюрирана храна, за да се научи на новия начин на преглъщане и за да се избегнат инциденти със задавяне. Важно е бебето да има достъп до храната и да може да я пипа и изследва със сетивата си. Разбира се, важно е родителят да може да покаже на бебето си, че това е приятно занимание и носи радост и спокойнствие. Ако за родителя има метод, при който това не е възможно, силно препоръзвам да не започва с него. Много по-важно е детето да се чувства добре на масата с родителя си и да получава сигнали, че правят нещо приятно нещо заедно, отколкото да се "насилват” едни други. Много е лесно да се премине към прилагане на стратегии с натиск, а те имат много лоши дългосрочни последици върху храненето.
Крие ли опасности ранното захранване (преди 4 месеца)?
Да, бебето не е подготвено за това, обикновено не са на лице основните призници и умения за започване на хранене с твърди храни.
А късното (след 6 месеца)?
При по-късното бебето е възможно да се изпуснат рефлексите, които се появяват, за да подпомогнат детето да се научи да хапва твърда храна, а от друга страна колкото по-късно, толкова по-трудно за бебето е да замени лесното за него сучене или пиене от бутилка с друг вид храна. След шестия месец е важно да има ритъм на хранене или иначе казано - добър режим.
Как да започнем? С кои храни и защо именно тях да изберем?
Важно е, когато се започва хранене основната цел да бъде максимално разнообразие на текстури и вкусове, смесване на храните, интеракция с храната. Относно кои храни е добре да се посъветвате с педиатъра на детето или детски диетолог.
Колко време се изисква за въвеждане на нова храна?
Това зависи много от детето, има деца, за които това се случва много бързо и лесно, при други е по-предизвикателно. Важно е да се има предвид индивидуалното темпо на детето и това храната да бъде представена като нещо приятно и готино. Когато детето започне да отказва, е хубаво да се види кое му е трудно в новата храна, за да може на следващото хранене да се представи по различен назин, начин, който ще привлече интереса на бебето.
Кои са най-честите грешки, които допускаме при захранването?
Желанието да се "накара” детето да яде и "набутването” на лъжица, след лъжица. Също така неотчитането на трудността при хранене и смятането, че проблемът е само във вкуса, а не в умението на детето или текстурата на храната. С порастването децата разбират и виждат, че храненето е най-леснота за контролиране от тях дейност и започват да го правят както на тях им е най-лесно.
Как да разберем, че бебето е готово за захранване?
Когато седи стабилно самостоятелно за 10-15 минути, държи стабилно главичката си, може да поднася предмети към устата си и има интерес към храната.
Как се съчетават кърменето/АМ със захранването?
Най-общо казано, когато има добър хранителен режим. За бебето е важно да знае какво да очаква от ежедневието си, а това се случва през добър и предвидим режим. Храненето на поискване постепенно е добре да се заменя. Важно е да се включват семейни хранения и храненето да се превръща в преживяване.
Кой вариант да избера - купено или домашно пюре? Какви са предимствата и недостатъците на двата избора?
Това зависи от самото семейство. Аз винаги съветвам да се избере това, което не напряга и не натоварва семейството допълнително. Много по-важна е една приятна атмосфера на хранене, отколко уморена и напрегната мама, която се чувства зле, когато бебето откаже нещо, за което се е старала много време. Тогава идва натиска и неприятните емоции. От личен опит мога да кажа, че използвах както домашни, така и купешки пюрета.
Защо повечето педиатри не одобряват метода ЗВБ (захранване, водено от бебето), а същевременно все повече майки го избират?
Все още отговорностите по време на хранене не се поставят правилно. ЗВБ се счита, че оставяш бебето буквално да избира само, а всъщност и там има граници. Също така от гледна точка на задавяне е важно да се внимава кога се започва със ЗВБ. Като цяло аз смятам, че комбинирането на методите е много добър вариант.
Какво да направим, ако бебето отказва да яде?
Да потърсим причината. Имало ли е бебето рефлукс, има ли го още? Проблема с текстурите ли е или в отношението по време на хранене. Децата непрекъснато преминават през различни периоди, в които търсят повече контрол над ежедневието си, променят поведението си и търсят стабилност през тяхната нестабилност. За това е важно всеки (дете и родител) да знаят какво се очаква от тях на масата. А именно - родителите отговарят за това какво, кога и къде ще се яде, а детето за това какво от сервираното и колко ще хапне.
Какъв е рискът от задавяне?
Риск от задавяне съществува и при възрастните. Важно е да не се страхуваме от най-лошото, но и да бъдем внимателни. Тук отново идва моят съвет първо да се предложат пюрета, за да може бебето да свикне с различната от течна храна. От там насетне едно комбинирано хранене е прекрасен вариант и предпоставка за по-малък риск от подобни инциденти.
Какви закономерности откривате като специалист между това, с което храним децата си, и някои заболявания и състояния при тях?
Не съм лекар и не мога да коментирам темата. Мога да коментирам от гледна точка на хранителен терапевт - децата най-често избягват смесване на храни и по-течни и лепкави текстури. Тези, които са бежов–вели и по-сухи определено са предпочитани.
Кои храни не бива да се дават преди детето да е навършило една година?
Добавената захар е нещо, което със сигурност и пред 2 години не бива да се дава. Също така пакетираните храни. Децата ще научат и за тях, но е важно да имат познание и отношение и към суровите и готвени такива.
Какво е преходно хранене?
Това е въвеждането в храненето, когато внимаваме колко подправена и как е приготвена, в някои случаи има ли алергии. Основното тук е в текстурата - тя е добре да не бъде силно пюрирана, а по-скоро намачкана или на малки парчета. В най-общия случай тази храна е варена или задушена, важно е да не е запървена.
Опасни ли са новите практики за веганство и вегетарианство при захранване на бебе?
Не мисля, че все още има достатъчно изследвания по темата. Не мога да кажа как влият върху организма, но като цяло изключването на група храни при подрастващите не е най-добрия вариант, от моя гледна точка.
Какви са вашите съвети към младите родители?
Подходете без очаквания, с желание да създадете едно приятно преживяване. Не се впрягайте при отказ, а покажете на бебето как се прави и му позволете да се поомаже и усети храната с всичките си сетива. Храненето е ново умение за бебето, то трябва да се научи да го прави. За това подходете като учител, който преподава хапване. Детето е ученика, следователно е важно играта да е на лице.
1 | 0 |