Еволюцията на играчките

Най-желаните подаръци през последното столетие

Сигурно ви е правило впечатление как родителите в американските коледни филми се избиват пред щандовете, опитвайки се да докопат една и съща играчка. Защото всяка година има нов фаворит. И повечето деца са поръчали точно него в писмата си до Стареца със забавния смях. Е, ние пък открихме списък с тези най-популярни подаръци за последните близо 100 години и решихме да го споделим с вас. За да видим как са еволюирали (или деградирали?) играчките на децата в този период. Някои от по-старите и най-любимите можете да видите в нашата галерия. 

Разбира се, трябва да вземем предвид факта, че класацията е направена за реалност, по-различна от нашатa. Липсват соц играчките, които повечето от нас имаха и обичаха. От друга страна се вижда, че някои предмети, които ни забавляваха през 90-те, са били модерни в САЩ много преди това. Да не говорим, че у нас по-скъпите подаръци далеч не са общодостъпни. 

Въпреки тези уговорки, ще ни бъде приятно и любопитно да се потопим в миналото и Света на играчките. 

Името на най-купувания подарък в далечната 1929 г. е добре познато и днес: Йо-йо. Истерията около него тръгнала от пиколото Педро Флорес, който събирал големи тълпи, тъй като в обедната си почивка играел традиционна филипинска игра с предмет на конец. Решил да произвежда йо-йо. И докато нашите поп-фолк певци се заиграват със забавните срички в текстовете си, по света се измислят какви ли не креативни стратегии за освежаване на почитта към "топчето, което се връща". 

През 1936 г. всички искали да играят "Монополи". Според Книгата на Гинес, патентованото приключение с недвижими имоти си остава най-популярната настолна игра в световен мащаб. Който е фен, нека запомни: дребният господин с монокъла не се казва "Г-н Монополи". Има си точно определено име и то е "богатият чичo Pennybags". 

Най-желаният коледен подарък за 1943 г. е една от играчките, които се разпространиха у нас чак десетилетия по-късно. Можете да го познаете на снимката горе, само че ние се радвахме на по-късните разноцветни варианти. Много от нас така и не разбраха как се казва пъстрото чудо - в Щатите името му е "Slinky”.

Еволюцията на играчкитеФаворит за 1952 г. е сред любимците на Анди от "Играта на играчките" - господин Картоф (Mr. Potato Head). Той е бил първата играчка, която можела да се похвали със собствена телевизионна реклама. Нищо чудно, че е достигнал милионни продажби само за година. Първоначалният вариант на господин Картоф се продавал в следната форма: ръце, стъпала, уши, две усти, два чифта очи, четири броя нос, три шапки, очила, лула и парчета филц, които имитирали окосмяване по лицето. Както се забелязва, елементът тяло не присъствал сред аксесоарите на играчката, тъй като децата били насърчавани да я създават сами. От истински картофи. 

През 1959 г. се ражда Барбара Милисънт Робъртс, по-известна като Барби. С помощта на реклами, насочени към самите деца, а не към родителите им, куклата донесла милиарди долари на производителя си Mattel. Всички знаем колко обичана и критикувана продължава да бъде тя, въпреки че доста се е променила през всичките тези години. На снимката е показана първата Барби. 

Кубчето на Рубик е друго забавление, което идва отвъд "Желязната завеса" и продължава да се радва на голямо внимание и до днес. От малки и пораснали вече деца. 1950 е годината, в която цветното предизвикателство за сивото вещество е представлявало най-желаният коледен подарък в САЩ. 

През 80-те и 90-те предметите от тукашната реалност започват да се доближават към западните във времево отношение. Макар и не съвсем. 1982 г. - на мода са колелата BMX, които десет години по-късно изпревариха и нашите "Балканчета". Абсолютен хит през 1989 г. пък е бил GameBoy на Nintendo. По онова време ние още си играехме на "Ну Погоди" с яйцата и това забавление определено ни липсва! 

Други любими подаръци през 80-те били играчките, свързани с най-популярните по онова време детски филмчета: смърфове, трансформърси, грижовни мечета, костенурки нинджа. Заради последните все по-малко интересуващите се деца дори научиха имената на ренесански художници! В следващото десетилетие пък дойде ред на Power Rangers и Елмо за гъделичкане. Тамагочитата са домашните и коледни любимци на '97, а примигващият и говорещ Furby – на '98 година. 

Еволюцията на играчкитеСлед това, децата масово нахлуха в новото хилядолетие върху тротинетки – най-популярният коледен подарък за 2000 г. През следващата година пък славата на Барби за първи път беше сериозно оспорена. От куклите Bratz. Техните тела също не са далеч от нежеланите стереотипи за прекалена кльощавост, но пък за сметка на това имат големи глави. 

Празничните тенденции от последните години показват окончателна Технологична революция в Света на играчките. Коледа '06 и '07 бяха белязани от ожесточената борба между Microsoft и Sony. За пазари и за сърцата на всички деца, тийнейджъри, мъже и онези жени, които все още си позволяват да "се зарибяват" по електронни игри. Xbox 360 или Playstation 3? Това е въпросът. Относно тоталния хит за миналата година, дори не съществува въпрос – Apple iPad. И въпреки че на него може да се прави почти всичко, вероятността да си губим цялото време в игра на Angry Birds, е учудващо голяма. 

Остава само да изберем тазгодишния подарък за малчуганите. Както и тревожният въпрос: ще продължават ли децата ни да играят с реалните предмети и с други деца, или все по-дълбоко ще се изгубват сред виртуални светове и герои?

65 12
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay