"Идеите приличат малко на децата – някои от тях са чудесни, а повечето са ужасни. Но и в двата случая се срещат навсякъде.” Така започва коментарна статия в изданието Venture Village на Адам Флетчър, създател на онлайн магазина за нестандартни дрехи и аксесоари Hipstery.
Звучи ви някак си странно и дори "хейтърско”? Спокойно, и на нас! Именно затова се обърнахме към нашите колеги от Econ.bg, които на бърза ръка резюмираха тази на пръв поглед безсмислена връзка идея-дете-кариера.
Всъщност идеите, точно както и малчуганите, обикалят наоколо, вдигат шум, изискват внимание, съревновават се помежду си... И докато родителите им изглежда ги обичат, то вие като страничен наблюдател сте по-скоро безразличен към тях. Така е, докато не се сдобиете със свои идеи/деца. Тогава те ще изискват цялото ви внимание и време, ще ви принуждават да жертвате части от живота си заради тях, а след това ще вземат от вас всичко, каквото могат.
Въпреки това вие ще ги обичате. За децата е ясно, но конкретно за идеите – също. Толкова ще сте горди и заслепени от техните качества, че е възможно да нямате възможност да ги оцените обективно. А ако някои идеи са чудесни, а други ужасни – как бихте могли да прецените какви точно са вашите? Ето пет въпроса, които е добре да си задавате в такива случаи.
1. Съществува ли такова нещо в момента?
Не правете грешката да си мислите, че ако нещо не съществува или е много малко разпространено, то, реализирайки идеята си за него, непременно ще имате успех. Доста често отсъствието на даден продукт или услуга от пазара означава, че пазарът няма нужда от подобни продукти или услуги. Разбира се, не винаги е така, но имайте едно наум.
Обратно, ако идеята ви вече е приложена от други хора, просто се постарайте да сте по-добри от тях в това, което правите.
2. Можете ли да обясните идеята си с едно изречение?
Освен ако не искате идеята ви да остане завинаги само в главата ви и да ѝ се наслаждавате само вие, трябва да я комуникирате по някакъв начин. Рядко е толкова лесно, колкото звучи. Хората, макар и изпълнени с добри намерения, са доста често заети, мързеливи или капризни. Те са добронамерени, но просто не можете да разчитате, че ще бъдат също толкова ентусиазирани от идеята ви, колкото сте вие самите. Само най-ясно и сбито представените идеи могат да си проправят път до завладените от куп други мисли глави.
Най-добрият подход е да синтезирате идеята си в едно просто изречение. Дори и това, което сте замислили, да е страхотно, за останалите не е, докато не го обясните по страхотен начин. Без значение дали слушателят ще е клиент, учител, инвеститор или майка ви, принципът е един и същи – обяснявайте просто и увлекателно.
Останалите 3 въпроса може да прочетете в статията на Econ.bg.
6 | 0 |