Брейнсторминг

Мозъчна атака за брилянтни резултати

Брейнсторминг
http://www.photl.com


През далечната 1939 година американският психолог А. Ф. Осбърн популяризира интересна групова техника, чрез която се постигат максимални успехи. Нарича се "брейнсторминг" или, казано на български, "мозъчна атака".

Целта ѝ е да помогне на участниците да използват потенциала си, без да се притесняват от норми, стереотипи и задръжки. Всяка идея, родила се в главата на човек от колектива, трябва да бъде обсъдена, дори и на пръв поглед да изглежда крайно абсурдна.

Ако потърсим обяснение на техниката в българската история, то отговорът се крие в добре познатата притча за хан Кубрат, който показал на синовете си как всяка една пръчка може да бъде счупена, за разлика от цял сноп. Същото е и с брейнсторминга - колкото повече креативност се генерира на едно място, толкова по-добри ще бъдат крайните резултати.

Множество фирми прилагат практиката върху своите служители. Това не само е идеалният тийм билдинг (сплотяване на екипа), но и помощно средство за всеки отделен човек да подобри иновативния си начин на мислене.

За да се изпълни техниката, предварително се определя тема. Задават се 6 въпроса, подобни на основните в журналистиката: как, кога, къде, какво, колко, защо. По време на упражнението всички са равни. Забранени са критиките или подигравките с идеи, предложени от участниците. Те не се отричат, могат единствено да се допълват. Необходимо е да има установен водещ, който да дава думата на служителите, както и човек, който стриктно да записва новите предложения. В края на процеса най-добрата идея се избира за своеобразен победител. Често тя е съвкупност от няколко такива и може да бъде допълвана и комбинирана, което я прави още по-качествена. Брейнстормингът продължава около половин час, защото най-важната му функция е да освободи креативността у участниците, а ако се проточи дълго време, те ще бъдат изморени и неефективни.

8 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



1
V D 08.09.2011|15:33
Едно от правилата при мозъчната атака е идеите да се записват така, че цялата група лесно да ги вижда. Често се използва и от учителите в техните часове с учениците, а те от своя страна намират тази "игра" за много забавна. Така се отключва мисловния процес на децата, те се вдъхновяват и не спират да развиват въображението си.
Спорят две блондинки: -Това е той. -Не е той. -Той е. -Абе не е той. -Хайде да го питаме. -Добре. -Извинете, това вие ли сте? -Да, аз съм. Двете блондинки едновремено една на друга: -Видя ли, бе!?
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
За какво ни е властта и силата, ако не можем да защитим близките си? Джордж Р. Р. Мартин
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Каква е перфектната работа за вас?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Вижте всички специалисти