С грижа за Земята и хората: еко-ЛОГИЧНИТЕ опаковки са кауза

С грижа за Земята и хората: еко-ЛОГИЧНИТЕ опаковки са кауза
Pexels

Николай Лазаров е вдъхновител и създател на натурална козметика L’ali®, разработена съвместно с експертите в областта на натуралните продукти от Болонския университет и в Лаборатория за натурални продукти в Тулуза, Франция. Разработката на холистичния бранд отнема близо 4 години и в работата участват независими международни консултанти от България, Швейцария, Португалия, Италия, САЩ и Холандия.

Филантроп по душа, през последните 10 години той участва в редица благотворителни инициативи. Създател и радетел е на социално отговорния тип предприемачество. За него бизнесът е кауза.

Започва пътя на висшето си образование в Московската Академия на Икономиката и Правото, но след 2 години на стрес и интензивна градска реалност в 15 милионния мегаполис решава да избере по-екологичния и спокоен живот в България. Завършва специалността Международни икономически отношения.

Професионалният му опит включва сферата на инфраструктурното строителство в две от най-големи австрийски строителни компании, с проекти в България на обща стойност около 900 миллиона евро, включително до ниво финансов мениджър. Въпреки стабилната кариера в корпоративния свят, постепенно фокусът му се измества към здравословния начин на живот, съобразен както с грижата за човека, така и с грижата за околната среда. Вярва в концепцията, че вниманието към кожата и фокусът към ежедневните ритуали са съществена част от любовта към себе си, което е пряко свързано и с емоционалната интелигентност. 

Задълбочава познанията си главно във връзката на емоциите с тялото и преминава през редица курсове за емоционална интелигентност. Интересите му включват здравословно хранене, спорт на открито, походи в планината, астрология, психология и други холистични и алтернативни практики. 

Просто мода или истинска грижа за природата са еко опаковките в козметичната промишленост?

Без съмнение може да кажем, че това е истинска грижа за природата, а и не само – негативните последствия от влошената екология се отразяват катобумеранг пряко на здравето на хората, особено на база на стряскащата статистика. Ежегодно козметичната индустрия произвежда над 120 милиарда опаковки в световен мащаб (61% от тях пластмасови) и 70% попадат на сметища или в околната среда.  95% от козметичните опаковки се изхвърлят само след една употреба и само 14% от пластмасата стига до заводите за рециклиране. Всяка година близо 522 милиона бутилки само от шампоан се изхвърлят на сметища или попадат директно в околната среда. Това количество е толкова голямо, че би могло да запълни 1 164 футболни игрища.

За производство на картонени опаковки годишно се изсичат 18 милиона акра гори. Това широкомащабно промишлено обезлесяване е допринесло значително и за глобалното затопляне. Приблизително 17 литра вода се използват за производството на 1 кг хартия.

Как да рециклираме козметиката си?

Нашата философията се основава на 4 RRRR прицнипа  - Refuse, Reduce, Reuse и Recycle или откажи, намали, използвай многократно и чак тогава рециклирай. В концепцията ни е заложено  клиентите да връщат пет от употребяваните стъклени опаковки и чрез разработената от нас система +gReusablе system да се използват повторно.

Внедрихме buy back, или обратно изкупуване на стъклените флакони, като в знак на признателност заплащаме куриерската услуга по доставка и даваме код за отстъпка при следваща покупка. Така печели Земята, печелят и клиентите ни.

Какъв е техническия процес? След получаването им, опаковките се разглобяват, след което преминават проверка и оценка за годността им. Разчитаме на личната отговорност на нашите клиенти и даваме възможност чрез това просто на вид решение всеки да направи своя принос с малки крачки. Единственото необходимо е да се отнасят грижливо към опаковките при използването на продуктите и да ги изпратят обратно по куриер. Ако все пак някои флакони са по-увредени, те се събират и се предават за рециклиране, а всички здрави преминали през оценката на методологията се подлагат на специализирана обработка, безвредна за човека и околната среда и се използват отново, до 30 цикъла в зависимост от състоянието им. Ние заплащаме куриерската услуга по доставката на флаконите. Всички части, които не могат да бъдат използвани многократно, също се рециклират – като пластмасови накрайници, пипети и други подобни.

Коя опаковка става за рециклиране и коя не - как да разберем?

В последните години зачестиха информационните кампании по темата, но обществеността все още не е достатъчно запозната като цяло как да се справя с пластмасата в ежедневнието.  За да се рециклират пластмасовите опаковки, те трябва да се разделят по вид, а най-добре и по цвят, което прави процеса доста труден, а при някои видове пластмаси невъзможен.

Всички пластмасови материали са маркирани с номер, който показва вида на пластмасата. Най-широко разпространени и съответно рециклирани са PET и HDPE пластмаси, като те са съответно номер 1 и 2. Контейнерите за разделно събиране са предназначени именно за тях. Важно е опаковките да са празни и по възможност смачкани. По данни на Евростат, през 2018г. България е рециклирала 59% произведените пластмасови опаковки, при средено ниво за Европа от 41%.

Повечето видове хартиени съдове за еднократна употреба, например са "гланцирани" с пластмасов филм, който да задържи храната или напитката достатъчно дълго. Този слой обаче не може да се отдели от хартията, което прави цялата опаковка нерециклируема. Стиропорът (Номер 6 – PS) е друг вид пластмаса, който на практика не може да се обработи. Широката му употреба се дължи основно на ниската му цена, но, за съжаление, този материал не се рециклира.

За съжаление в момента се налага да използваме пластмасови опаковки за някои от продуктите си, като сме ги подбрали така че да попадат в тези две най-успешно рециклируеми групи – PET и HDPE. Идеята ни е да се движим към пълна замяна на пластмаса в най-кратки срокове. 61% от първичните опаковки на продуктите ни са направени от стъкло, а 18% - от хартия, която може да бъде рециклирана. Остават 21% от опаковките, които сме на път да заменим с по-екологична алтернатива.

Какви са най-новите тенденции в еко опаковките на козметичните продукти?

Преди да достигнем до решение в избора на опаковки следва да се замислим как да намалим броя на произведените продукти. Свръхконсумацията води до свръхзамърсяване и най-прекия път към еко-логично решение е да намалим броя произведени и консумирани продукти, а именно да постигнем консуматорски минимализъм.

Според изследване направено от Skin Trust Club, 63% от жените не познават кожата и нуждите и, а това значи, че те грешно избират продукти за себе си, разочароват се, и купуват опитвайки отново да намерят точните за себе си продукти. А продуктите, които са избрали отиват в кофата. Напълно излишно, и никой не печели от това, ако погледнем картинката в по-широк спектър. Финансовите облаги на компании с подвеждащ маркетинг подход при продажби, с цел по-големи приходи дава краткосрочни резултати и то само финансово. В по-голям мащаб всички страдаме от тези излишества и последните десетилетия показаха нагледно това. В крайна сметка, никой няма да може да плати цената на последствията от еко катастрофата, която в момента се развива с пълна пара.

Решението е да обучим потребителите да избират осъзнато и само нужните им в този момент продукти, като им даваме инструмент за това, например ние сме разработили онлайн алгоритъм за диагностициране, който за около 30 секунди определя текущото състояние - нивото на чувствителност, което отново е следствие на екологичните и други съвременни стресори, типа кожа и нуждите й в този момент от живота ни. След определяне на състоянието се дефинират нуждите и алгоритъма  изготвя персонална програма с ритуали за балансиране на тялото, ума и духа.

Холистичен подход, персонализация и минимализъм. Това е решението. И това спестява емисии, разходи и дава по-голяма удовлетвореност. Която е най-големия актив, който една компания може да притежава – безопасност, удовлетвореност, доверие , постоянство и дългосрочни отношения клиент-компания. Повече време, енергия и финансови средства бихме инвестирали да привлечем нови и нови клиенти, отколкото ако си поставим за цел номер 1 да задържим текущите си.

Чак след тази фаза в нашата страгегия на дневен ред идва и темата с опаковките.

Тенденцията за замяна на пластмасовите със стъклени опаковки се засилва стремително в последните години. След 2012г. производството на стъклени флакони за парфюмерията, козметиката и фармацевтичната промишленост отбеляза силен ръст от 2,2% годишно, достигайки 13,6 милиарда единици в края на 2021г. Рециклирането на кафяво, зелено или прозрачно стъкло води до 30% икономия на енергия. Рециклирайки само една бутилка, се спестява достатъчно енергия, за работата на 100-ватова крушка за четири часа! Рециклирането на стъкло изисква 50% по-малко вода, причинява 20% по-малко замърсяване на въздуха и създава 80% по-малко отпадъци, в сравнение с направата на стъкло от нулата! Стъклото може да се рециклира безкрайно, без да губи своите свойства и качество. Използването на стъклени опаковки се рекламира като екологична алтернатива на пластмасата, но реалността е, че оценката на екологичния ефект от даден процес е комплексна и сложна процедура, в която трябва да се отбележат много детайли, рядко взимани под внимание от козметичните компании. Трябват 4000 години на една стъклена бутилка да се разгради до съставните си елементи, изхвърлена в природата. Много по-ефективна алтернатива, която също бележи ръст е многократното използване на стъклените опаковки, каквато е и нашата цел със системата +gR. Повторното използване избягва необходимостта от извличане на ресурси и намалява потреблението на енергия в сравнение с производството на нови продукти и рециклирането. 40% от емисиите, свързани с производството на стъкло, се намаляват след повторно използване на бутилка два или три пъти. Стъклената бутилка за многократна употреба намалява емисиите с 85% (за пълен цикъл) в сравнение със стъклената бутилка за еднократна употреба, 70% в сравнение с PET за еднократна употреба. Ако само 10% от използваните козметични опаковки в световен мащаб се заменят със стъклени флакони за многократна употреба, количеството СО2 емисии би се намалило с над 1,1 милиона тона, което се равнява на замърсяването на повече от 200 000 автомобила на година.

Какви проблеми срещате по пътя?

Решението да използваме стъклени опаковки за многократна употреба наложи да обмислим в дълбочина и транспортните опаковки и как да ги заменим с по-екологична алтернатива. Например за производството на 1 торба за еднократна употреба (10g), се отделят средно 1,67 g CO2. За сравнение, при производство на същата торбичка, но от хартия, количеството CO2 се намалява с 93%. Ако за суровина се използва рециклирана хартия, замърсяване се намалява в пъти и това е нашето решение. За безопасност при транспортиране, най-широко използвания метод е уплътнение със "стиропорен чипс”, който нито се разгражда в природата, нито се рециклира. Нашата екологична алтернатива са  дървените панделки, които представляват отпаден материал от екологичното производство на натурални къщи от дървени трупи. Те се произведени в България и като естествена суровина и могат да се изхвърлят в природата директно или да бъдат компостирани.

Спекулира се, че процесът на рециклиране не е достатъчно щадящ към природата - истина ли е?

Тук има големи специфики. Определено рециклирането е особено важна стъпка при опазването на околната среда е тенденцията в световен мащаб е към повишаване. Чудесен пример за това колко по-щадящ за природата в процеса на рециклиране е стъклото. Процеса предоставя до 30% икономия на енергия, а от рециклирането само на една бутилка, се спестява достатъчно енергия за захранване на компютър за 30 минути. 1 тон рециклирано стъкло спестява 42 кВтч енергия, 0,12 барела петрол, 1,5 м3 място в депата за отпадъци и 3,5 кг замърсители на въздуха. Стъклото може да се рециклира безкрайно, без да губи своите свойства и качество.

Хартията също е чудесен пример за ефекта от рециклирането. За производство на един лист рециклирана хартия се изразходва 25-45% по-малко енергия от лист, направен от необработени влакна, и така се спестяват 15 грама дървесина и 1 литър вода. Рециклирането на един тон отпадъчна хартия съответства на 11 до 24 дървета. На практика рециклирането на куп вестници с височина един метър спестява едно дърво.

А ползите са още по-големи: 74% намаление на замърсяването на въздуха и 35% по-малко замърсяване на водата.

Как да подтикнем хората към рециклиране?

На първо място трябва да се засили ролята на самите компании тъй като от тях зависи в каква опаковка се предлага продукта. Социалната отговорност не бива да е само на думи, а задължително придружена с реални с действия. Това е част от философията на L’ali® и основната причина да разработим +gReusable system. Предлагайки екологична алтернатива на клиентите си ние отговаряме и на техните желания. Проучвания показват, че 74% от потребителите на стоки в световен мащаб предпочитат продукти, предложени в устойчиви опаковки, а 47% няма да закупят продукти в опаковки, които са вредни за околната среда.

Осъзнатото пазаруване също е много важна стъпка в опазването на околната среда. Свръхконсумацията като тенденция е глобален проблем, който води до огромно количество продукти, който дори не се използват пълноценно, а директно се изхвърлят. Според изследването на Skin Trust Club, проведено сред 1,446 жени между 27 и 47 години, 63% не знаят какъв тип е тяхната кожа или не разбират нуждите ѝ. Това води до избор на погрешни продукти при грижата за кожата и може да доведе не само до разочарование от липсата на търсения ефект, но и до множество други негативни последствия, като хаотичното закупуване на козметични продукти и съответно свръхконсумация. Тук нашето решение е разработването на научно базиран алгоритъм за оценка на нуждите на кожата и косата. Индивидуална Козметика по мярка™ е алтернативата на хаотичното пазаруване, което предлагаме. Нашия екип проучи много модели за диагностициране на кожата и се спряхме на лесен бърз вариант, който да предложи максимално изчерпателна информация на нашите клиенти и им даде възможността на използват само продукти от които наистина се нуждаят. Персонално подбраните продукти според нас са най-доброто решение не само за потребителите на козметични продукти, но и погледнато от екологична гледна точка, премахва възможността за закупуване на излишни продукти, намалявайки общия брой опаковки, използвани от клиентите ни.

Кой ще е следващият отрасъл, който ще започне да произвежда рециклируеми опаковки?

В тон с повишените изисквания на потребителите, регулаторните органи по света също затягат контрола върху пластмасата. Европейският парламент например постанови, че 55% от пластмасовите опаковки на пазара на ЕС трябва да могат да се рециклират до 2030 г. Такива решения, взети на глобално ниво, ще принудят много компании да се замислят и да потърсят по-добра алтернатива на използваните от тях материали. Дори само замяната на нетипичните видове пластмаса, които въобще не се рециклират, с PET или HDPE би оказала голямо влияние върху рециклиращата индустрия.

Има ли бъдеще рециклирането в България?

Разделното събиране набира скорост и самия факт, че в България има вече няколко предприятия, които обработват събраната пластмаса, дава стимул и на потребителите да се включат по-активно в процеса. Хората искат да живеят в по-чиста среда и това дава надежда, че под техния натиск компаниите и регулаторните органи, ще променят "курса" и в бъдеще ефекта върху околната среда ще има по-голямо значение при избора на материали и предоставянето на ефективни екологични методи за обработка на отпадъците.

Силата е в социално отговорните компании. Те всеки ден провеждат избори, а техните избиратели са клиентите, които гласуват със своите средства, които дават за всеки отделен продукт. Така на ежедневна база се поддържа стимула за конструктивни действия от страна на компании, които имат човешки, финансов и професионално специализиран ресурс да изпълнят мисията си, а клиентите, както делегират възможности, така и във всеки един момент могат да отеглят "правомощията си".

Това е бъдещето и моделът на новата политиката, които ще направят осезаемата промяна. Заедно с правилното възпитание и обучение на децата, които са новото поколение предприемачи.  

1 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay