Помните ли времето, в което рокендролът беше млад? Тези години със сигурност предизвикват носталгия и усмивка у повечето от вас. Някои хора все още копнеят по тези изпълнени с пъстрота и жизненост времена. Такива са американците от снимките на фотографката Дженифър Грийнбърг, за които все още е 1951 година.
Асистентката по фотография в Северозападния университет в Индиана заснема американското рокабили общество вече повече от 10 години. Това са хора, които не просто се обличат като през 50-те. Те карат Кадилаци в перфектно състояние и декорират домовете си с ретро мебели.
Когато се захваща с проекта си, Грийнбърг решава, че основното в тази култура е модата. След това обаче осъзнава, че всъщност тя е много повече от това. Рокабили е културата на хора, които функционират като единна общност.
Самата Грийнбърг също е увлечена от рокабили културата. Тя колекционира винтидж дрехи и бижута от дете. Фотографката започнала проекта си, защото и тя самата е част от това общество и когато пораснала, започва работа с млади хора, които харесват същите неща като нея.
Грийнбърг се нуждаела от време, за да опознае наистина хората от рокабили обществото, преди да започне да ги снима. След като се сближила с тях, помежду им се изградило взаимно доверие и разбирателство. Затова проекта отнел 10 години, но именно това е и причината снимките да са толкова успешни.
36-годишната фотографка споделя, че хората в рокабили обществото не са един определен тип. Те имат различни професии - банкери, работници, учители или лекари.
Някои от тях изкарват прехраната си с дейност, свързана с рокабили културата, но по-голямата част имат професии, каквито и всички останали хора. Едни се обличат нормално на работа, за да не се отличават с облеклото си от останалите хора, други пък напротив. Някои от тях имат хибриден начин на обличане, който не е толкова крещящ и не е задължително да се асоциира с 50-те години.
Според Грийнбърг модата не се е променила толкова радикално през изминалите 65 години. Тясната права и прилепнала пола тип молив например е актуална и в момента. Единствената разлика е, че сегашната най-вероятно е произведена в Китай и няма да издържи дълго. За хората от рокабили обществото качеството е изключително важно.
През средата на 20-ти век в САЩ дизайнът е бил в разцвета си. Всичко, което американецът притежавал по това време, било създадено от индустриален дизайнер. Той трябвало да мисли не само за функционалността на нещата, но и за това как изглеждат. Веселият дизайн, красивите мебели и дрехи са характерни за 50-те години.
Рокабили култура не е за еднократна употреба, каквато е сегашната. За хората от тази общност, когато си купиш тостер например, той трябва работи векове и да изглежда добре също толкова дълго време. Ако се счупи, го поправят. Не го изхвърлят и заменят с нов така лесно. Членовете на това общество са много опитни в поправянето на повечето от вещите си.
Щастието е главна цел в живота на всеки човек. Според Грийнбърг да живееш живот, които прилича визуално на 50-те години, помага това да се осъществи. Според представителите на рокабили обществото на съвременното ежедневие му липсват радостта и насладата от живота.
Децата, които израстват в тази общност, като момченцето в каубойското облекло, харесват този ексцентричен начин на живот. Те обикновено не са фенове на например Джъстин Бийбър и се отличават от връстниците си.
Фотографката поддържа връзка с много от хората, които е снимала. Дори прекарва нова година със семейството, което гледа телевизия на снимката.
"Осъзнах от какво специално и прекрасно нещо съм част. Имам приятели във всеки град в Америка, на които мога да разчитам и да посетя по всяко време. Знам, че те винаги ще отворят вратата си за мен и ще ми помогнат с каквото могат. Разговор, питие или рамо, на което да поплача - точно както правят най-добрите приятели." - споделя Грийнбърг.
Ако искате да научавате още интересни истории от нас, станете част от Jenite.bg във фейсбук!
11 | 1 |