Преди да вникнем в същината и спецификата на термина "коучинг", трябва да изясним един основен въпрос. Въпрос, който си задават дори българските специалисти в областта на психологията и бизнес консултирането. Нямаме ли подходящ еквивалент на български на термина "коучинг", имайки предвид усиленото навлизане на чуждици в езика ни? Не, няма. В конкретния случай, това е единствената подходяща дума, категорични са експертите.
Какво всъщност представлява коучингът?
Чрез него се определя значението на ролите в различните сфери на живота на клиента, както и на водещите мотиви и представи, които го ръководят в действията му. Разкриват се изопачени или стереотипизирани модели на мислене и поведение, явна пречка за осъществяване поставените цели.
Работи се с консултант-коуч, с когото се разискват различни проблеми, изясняват се наличните ресурси и се изготвят стратегии за действие.
При коучинга особено актуален е моделът на айсберга, при който само малка част от ледената маса се вижда на повърхността, а останалата част остава под водата. Наблюдава се опит да се работи в дълбочина, а не да се разглеждат повърхностно проблемите.
Според областите на прилагане коучингът се дели на три основни категории: личностен коучинг, кариерен коучинг и бизнес коучинг.
Личностният коучинг е насочен към изграждането на адекватна самооценка, към подобряването на взаимоотношенията с близките, колегите, разрешаване на вътрешни конфликти.
В професионален контекст коучингът е насочен към подобряване качеството на работа, повишаване на мотивацията, търсене, намиране и използване потенциала на служителите, разтоварване от стреса и внасяне на ново управленско ноу-хау. Насочен е към развитие на мениджъри, лидери, ръководители и служители.
11 | 0 |