Работата с хора почти винаги е изморителна и не чак толкова приятна. Трудно е да си представим как продавачката в магазина отсреща винаги може да е доволна от работата си, например.
Когато става дума за подобна професия, психологията е сложна и тежка материя. Ние обаче се заехме с тази задача, за да отделим няколко прости правила, които всеки един, който работи в съответната сфера и всекидневно е изправен пред живата връзка с клиента, трябва да спазва.
Представете си, че сте на мястото на клиента
Зад онзи голям щанд винаги е по-лесно. Там вие сте господар на случващото се. Замислете се обаче как бихте се почувствали вие, ако сте на мястото на клиента, а обслужващият персонал не е в настроение и излива гнева си върху вас. А вие просто искахте да си платите таксата за телефон!
Със сигурност няма да ви е приятно. Това е първото и най-важно правило, което трябва да се изпълнява ежедневно, да не казваме ежесекундно.
Не притискайте клиента
Независимо дали работите в магазин, в банка или на администратично гише, никога не си позволявайте да налагате своето мнение. Покажете на клиента, че предлагате услугите си не непременно с цената на продажба, а защото искате да му помогнете. Оставете го да направи собствен избор с ваша помощ. Бъдете съветник, а не диктатор!
Животът ви не зависи от тази продажба
Това правило е строго обвързано с гореспоменатото. То е негово продължение. След като сте показали на клиента, че искате да му помогнете, а не да го притискате, е важно и да му го докажете. Представете своето мнение за продукта, но не се дръжте така, сякаш ако не го приеме, губите работата си, заплатата си и децата ви ще останат гладни.
Изградете доверие между себе си и клиента. Покажете му, че се съобразявате с мнението му и ако не му харесва вашето предложение, може да разгледа и други.
Бъдете симпатичен
Доказано е, че хората са склонни да вярват на тези, които показват съчуствие и разбиране. Когато сте изправени там, пред клиента, ваша задача е да го изслушате, да бъдете съпричастен. Ако той се нуждае от съвет, дори и необвързан със "сделката", която се предполага, че ще сключите, усмихнете се и му го дайте.
Имайте чувство за хумор
Това е много успешна тактика, когато искате да свалите бариерите помежду ви за краткото време, в което общувате, а и би ви гарантирало успешна продажба. Клиентът би ви се доверил, ако разбере, че не сте коравосърдечен и макар да приемате работата си на сериозно, имате време да се посмеете.
Бъдете внимателни, все пак, защото хуморът в един професионален разговор винаги трябва да е в умерени дози и адекватно използван.
Говорете със самочувствие
Това също може да бъде опасно. Важно е да намерите "златната среда". Никой не обича прекалено плахото поведение, но и много натрапчивото самочуствие също не е за предпочитане. Бъдете уверени в себе си, във възможностите си и в това, което предлагате.
Усмивката е най-важна
Има ли нужда да коментираме това? Колкото и лош да е денят ви, клиентът не е виновен, затова не го мразете. С лошо отношение няма да го привлечете на ваша страна. Опитайте се да бъдете възможно най-ведри и най-позитивни. Накарайте човека отсреща да се чувства приятно във вашата компания, дори да е дошъл да си плаща грандиозната глоба за неправилно паркиране, например.
Ако тази статия ви се е сторила полезна и искате да споделяме още полезни съвети с вас, присъединете се към Jenite.bg във фейсбук!
64 | 4 |