Психология на успешния продавач-консултант

Разберете кои са най-важните правила за работата с клиенти

Психология на успешния продавач-консултант

Работата с хора почти винаги е изморителна и не чак толкова приятна. Трудно е да си представим как продавачката в магазина отсреща винаги може да е доволна от работата си, например.

Когато става дума за подобна професия, психологията е сложна и тежка материя. Ние обаче се заехме с тази задача, за да отделим няколко прости правила, които всеки един, който работи в съответната сфера и всекидневно е изправен пред живата връзка с клиента, трябва да спазва.

Представете си, че сте на мястото на клиента
Зад онзи голям щанд винаги е по-лесно. Там вие сте господар на случващото се. Замислете се обаче как бихте се почувствали вие, ако сте на мястото на клиента, а обслужващият персонал не е в настроение и излива гнева си върху вас. А вие просто искахте да си платите таксата за телефон! 

Със сигурност няма да ви е приятно. Това е първото и най-важно правило, което трябва да се изпълнява ежедневно, да не казваме ежесекундно.

Не притискайте клиента
Независимо дали работите в магазин, в банка или на администратично гише, никога не си позволявайте да налагате своето мнение. Покажете на клиента, че предлагате услугите си не непременно с цената на продажба, а защото искате да му помогнете. Оставете го да направи собствен избор с ваша помощ. Бъдете съветник, а не диктатор!

Животът ви не зависи от тази продажба
Това правило е строго обвързано с гореспоменатото. То е негово продължение. След като сте показали на клиента, че искате да му помогнете, а не да го притискате, е важно и да му го докажете. Представете своето мнение за продукта, но не се дръжте така, сякаш ако не го приеме, губите работата си, заплатата си и децата ви ще останат гладни.

Изградете доверие между себе си и клиента. Покажете му, че се съобразявате с мнението му и ако не му харесва вашето предложение, може да разгледа и други.

Бъдете симпатичен
Доказано е, че хората са склонни да вярват на тези, които показват съчуствие и разбиране. Когато сте изправени там, пред клиента, ваша задача е да го изслушате, да бъдете съпричастен. Ако той се нуждае от съвет, дори и необвързан със "сделката", която се предполага, че ще сключите, усмихнете се и му го дайте.

Имайте чувство за хумор
Това е много успешна тактика, когато искате да свалите бариерите помежду ви за краткото време, в което общувате, а и би ви гарантирало успешна продажба. Клиентът би ви се доверил, ако разбере, че не сте коравосърдечен и макар да приемате работата си на сериозно, имате време да се посмеете.

Бъдете внимателни, все пак, защото хуморът в един професионален разговор винаги трябва да е в умерени дози и адекватно използван.
Психология на успешния продавач-консултант
Говорете със самочувствие
Това също може да бъде опасно. Важно е да намерите "златната среда". Никой не обича прекалено плахото поведение, но и много натрапчивото самочуствие също не е за предпочитане. Бъдете уверени в себе си, във възможностите си и в това, което предлагате.

Усмивката е най-важна
Има ли нужда да коментираме това? Колкото и лош да е денят ви, клиентът не е виновен, затова не го мразете. С лошо отношение няма да го привлечете на ваша страна. Опитайте се да бъдете възможно най-ведри и най-позитивни. Накарайте човека отсреща да се чувства приятно във вашата компания, дори да е дошъл да си плаща грандиозната глоба за неправилно паркиране, например.

Ако тази статия ви се е сторила полезна и искате да споделяме още полезни съвети с вас, присъединете се към Jenite.bg във фейсбук!

64 4
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



40
Не е посочен 14.02.2013|13:53
Според мен не си го мислят, а някой шеф, който е чел-недочел разни измислени стратегии има го налага като поведение. На мен специално това агресивно предлагане хич не ми се нрави.
39
Не е посочен 14.02.2013|11:49
Много верни неща прочетох в статията, като цяло е много важно да бъдеш вежлив, отзивчиш и да несе натрапваш на хората. Страшно мразя магазините, в които от вратата продавачките ти се нахвърлят като лешояди и не те оставят намира.
38
Не е посочен 14.02.2013|10:53
продавачите да се поучат
37
Не е посочен 14.02.2013|09:44
Много хора възприемат тази професия като супер лесна и благодатна, а за да бъдеш добър трябва да умееш да убеждаваш хората, да си добър психолог, да имаш дар-слово.
36
Не е посочен 13.02.2013|19:19
и на тях не им е лесно
35
Не е посочен 13.02.2013|18:51
продавачите си мислят, че колкото повече ти се врат, толкова по-голям шанс има да купиш
34
Не е посочен 13.02.2013|17:53
И това е голямата беда на тази професия, за това са и навъсените и каращите да се чувстваш виновен, че си влезнал в магазина им продавач-консултанти.
33
Не е посочен 13.02.2013|15:01
Наистина е добре да се подхожда с разбиране към човека от среща, да бъдеш отзивчив и ненатрапващ се... чувстовто за хумор също е предимство, тъй като предразполага клиентите.
32
Не е посочен 13.02.2013|13:08
Много то хората, които се занимават с търговия, нямат и представа от тези правила!
31
Не е посочен 13.02.2013|12:36
Много добри съвети, не е зле обаче шефовете в този сектор да се запознаят с тях, тъй като повечето у нас работят по измислени свои правила като да пробутват залежала стока...
30
Не е посочен 13.02.2013|10:40
има наистина доста досадни,които могат да те накарат да съжалиш,че си влязъл в магазина
29
Не е посочен 12.02.2013|19:58
направо ги мрАЗЯ тези консуклтанти
28
Не е посочен 12.02.2013|19:28
да, досадни са
27
Не е посочен 12.02.2013|19:00
повечето са досадни и се врат в теб
26
Не е посочен 12.02.2013|16:07
Даже е елементарно.
25
Не е посочен 12.02.2013|16:07
И със всички екстри, пак са натрапливи!
24
Не е посочен 12.02.2013|14:12
о да . много са намръщени , едва ли не трябва да се чувстваш неудобно че им влизаш в магазина
23
Не е посочен 12.02.2013|14:02
не мисля че е толкова трудно да си продавач че чак такива съвети
22
Не е посочен 12.02.2013|13:49
Има толкова много смотани продавачки напоследък, че се ориентирам все повече към онлайн пазаруването!
21
Не е посочен 12.02.2013|13:47
работила съм като продавачка и тези съвети изобщо не са ми нужни
20
Не е посочен 12.02.2013|13:31
Правило номер две обаче много често не се спазв, а мен това лично много ме изнервя!
19
Не е посочен 12.02.2013|13:10
Тика се ползва тактиката: "Аз имам такова (каквото и да купувате) от толкова много години (10,15,20) и съм много доволна".
18
Не е посочен 12.02.2013|12:57
Някои хора са родени за тази професия просто. Плюс това е изключително важно да е познаваш добре асортимента и да убедителен.
17
Не е посочен 12.02.2013|12:12
Продавачът трябва да е много търпелив преди да ни вземе парите!
16
Не е посочен 12.02.2013|11:52
Добри съвети...
15
Не е посочен 12.02.2013|11:26
Това определено не е професия за всеки!
14
Не е посочен 12.02.2013|11:23
Много мразя, когато се втурнат да ми досаждат и ме затрупват с въпроси.
13
Не е посочен 12.02.2013|11:17
Наистина, трябва да се гледа как се държат продавач консултантите! когато работих тази работа,винаги се усмихвах на клиентите,независимо щастлива ли съм,изморена ли съм, гаджето зарязало ли ме е и т.н.! Все пак съм там на работа и моето настроение на е проблем на хората влезнали в магазина.
12
Не е посочен 12.02.2013|11:11
за съжаление има и продавачи,които да ти "направят" деня.винаги се държа учтиво в магазин и очаквам същото, не обичам да ме гледат злобно. след като не им харесва да си сменят работата ;)
11
Не е посочен 12.02.2013|11:05
Да, след няколко години като продавач-консултант по едно време започнах да сънувам, как пред мен има наредени хора в една редица и аз вадя пушката. Това да работиш с хора е мръсна работа, колкот и да си учтив и любезен все има някой, който да ти "направи" деня.
10
Не е посочен 12.02.2013|11:00
Неприятно ми е когато видя някой продавач, който ме гледа едва ли не с омраза и отвращение или се държи нагло, откачам! Затова минах към интернет пазаруването,поне не се занимавам с идиоти!
9
Не е посочен 12.02.2013|10:56
Много малко са добрите продавачи. усмихнатите пък вече са на изчезване.
8
Не е посочен 12.02.2013|10:50
Оф, най-мразя като ме гледат сякаш не съм отишла за да си купя нещо или да им платя ли каквото и да е, а сякаш съм там за да им разваля деня,прекъсвам ги от приятните им занимания,като ги карам да си свършат работата!
7
Не е посочен 12.02.2013|10:32
Работил съм като продавач-консултант цели 2.5 години и мога да ви кажа, че това си е занаят, стига да умееш да го владееш. Аз лично се изморих от това и смених професията така да се каже.
6
Не е посочен 12.02.2013|10:02
Аз директно си излизам или ги срязвам. Знам, че хората не са виновни и така са им казали, но се надявам и те да кажат на шефовете си, че тази стратегия гони хората, а не ги привлича.
5
Не е посочен 12.02.2013|09:43
А такива досадни продавачи най ги мразя!Не те оставят и минутка и започват да те притискат!
4
Не е посочен 12.02.2013|09:12
Много добри съвети, макар че аз съм работила като продавач-консултант и там едно от изискванията бе именно да хващаме клиента от вратата и да го засипваме с информация и въпроси, което мен лично ме стресира.
3
Не е посочен 11.02.2013|21:05
Не е хубаво да се налага мнение пред клиента което да го задължава с нещо според мен,може да се изкаже мнение но то да не е ангажиращо.
2
Не е посочен 11.02.2013|18:49
Не притискайте клиента - това е най-важното, а нашите тук не го разбират
1
Не е посочен 11.02.2013|16:54
Добра мотивация и търпение - така се изгражда правилно поведение при работа с клиенти.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay