Децата са особено податливи на посланията, които рекламите им изпращат. Често те не са наясно с убедителните намерения. Иска ни се да мислим, че ние, възрастните, някак сме имунизирани към силата на рекламата.
Но самото им присъствие на екрана и знаейки, колко много пари се инвестират в тях, са вероятно достатъчно доказателство, че рекламите "работят". Проучвания също подкрепят твърдението, че ако видиш някои храни в реклама и обърнеш внимание на посланието - ядеш ли ги, правиш добро на себе си – както обикновено са представяни, повишава желанието за, и консумацията на рекламирания продукт.
Изследване, проведено този месец, разгледа директния ефект, който рекламите на храни имат върху консумацията на лека закуска, бързооборотни стоки. Изследваната група е от 82 студента – по равно мъже и жени, всички с нормално тегло, и всички без ясна представа за идеята на проучването.
Студентите изгледали 30-минутен филм за природата, седнали на удобни дивани, до които, на малка масичка има лека закуска (чипс и бонбони), които са безплатни и само за тях.
Филмът е прекъснат от две рекламни паузи, по време на които половината група е била изложена на 3 реклами за енергийна храна и 5 на други продукти, а другата половина е изложена на 8 нехранителни реклами.
Количеството изядени чипс и бонбони по време на целия престой е измерено, както и студентите са отговорили на някои въпроси. Теглото и височината им също са измерени.
Жените в групите са изяли повече, когато са били изложени на рекламите за храна. Даже, тези които са гледали хранителните реклами са изяли приблизително 65 грама повече, за целия период на гледане.
Изглежда че мъжете не са засегнати от рекламите по същия начин. Всъщност, те са хапвaли повече по време на нехранителните такива.
По каква причина, жените са по уязвими пред влиянието на хранителните реклами?
Дали защото жените виждат рекламите на така наречената junk храна, като позволение да ядат, защото какво пък, нали всички го правят. Гениалността на рекламите се крие в това, че представят продукта като социална норма.
Или просто рекламите носят добро настроение на жените? Въодушевени и без тревоги, те се отдават на безметежно похапване.
Възможно е и просто жените да се припознават в хубавата, мила майка в телевизора и да искат да възприемат всичко, което тя казва и прави за добро и правилно.
Вероятно именно реклами на "бърза" храна са с целева аудитория жени, защото те по-често си забраняват да ядат. Да накараш една жена да свали гарда си като я разсейваш, отваря вратите на неконтролируемо хапване.
Авторите на идеята имат предвид 3 възможни обяснения. Едното е именно, че рекламодателите имат за таргет жените, когато правят реклами за храна, защото за тях се счита че пазаруват по-голямата част от продуктите за дома.
Интересно би било да се види, дали реклама на бира, отправена главно към мъже, ще накара тях да хапват повече.
Връзката между телевизията и затлъстяването
Няколко проучвания намекват, че ако се концентираме върху друго, различно от храната, докато ядем, преяждането е много възможно. Ето защо смесването на телевизия и високо калорични храни е рецепта за излишни килограми.
Така или иначе, рекламите на храна със сигурност допринасят към апетита ни, когато сме на масата. Те въздействат много на деца, а както стана ясно може би влияят и на жените не по-малко. Съветваме ви да ограничите рекламите на junk и всякаква друга вредна храна до минимум, за вашето и доброто на децата ви.
0 | 0 |