Красив ум, или как новите технологии променят децата

54% от децата прекарват близо 30 часа седмично в уеб пространството

Красив ум, или как новите технологии променят децата

Начинът, по който възприемаме и преработваме информацията, се променя. Начинът, по който общуваме, се променя. Децата ни се променят. В основата на всичко стои интернет.

Сюзън Грийнфилд е един от водещите учени в областта на психологията и неврологията. Обект на научния ѝ интерс са новите технологии и влиянието, което имат върху начина на мислене на хората. Наричат я врагът на Twitter, но тя няма нищо против социалните мрежи.

При определени групи хора, те са чудесен начин за общуване, особено когато възможността за контакти е ограничена. Като при хората с тежки заболявания и увреждания, възрастните.

Става дума за прекаляването с интернет при младите хора. Воденето на изключително активен живот онлайн прави реалния пасивен.

Дистанцията в Skype, Facebook и Twitter лесно се скъсява. Само един клик на мишката и информацията с базисни данни, интереси и занимания е налична. Така подрастващите не развиват умения за комуникация лице в лице, не успяват да овладеят тънкостите на невербалното общуване и да разчитат сигналите на другите. Срещу тях стои хладния монитор на компютъра. В двуизмерното пространство няма допир, няма докосване. Стимулират се две от петте основни човешки сетива. Съзнателна депривация, с която вървим срещу човешката си природа, и която е възможно да предизвика затруднения във всекидневното общуване. Грийнфилд обяснява, че когато отиваме на среща или на танци, когато хапваме вкусна храна, това е свързано с чувствено преживяване, а не с когниции.

Преживяванията, които предлага компютърният екран, са много вълнуващи на момента. Получаваш това, което виждаш. Нивото на допамин се увеличава, а ефектът е като при приемането на амфетамини. Силно изживяване веднага. Това не прави децата ни пристрастени, но може да има сериозни последици върху начина им на живот. Затова е важно да бъдат пренасочвани към игри и занимания в истинския живот, а времето, което прекарват в интернет, да бъде следено и ограничавано.

Според невролога взирането в екрана може да се свърже със заболявания като хиперактивност и дефицит на вниманието. Критиките и възраженията са свързани с това, че диагностицирането на подобни проблеми става на около 2 годишна възраст. Грийнфилд обаче не изключва вероятността въпреки, че децата не боравят с техника на тази възраст, погледите им да са насочени към движещата се картинка на телевизионния или компютърния екран. А родителите дори да не си дават сметка за това.

Неврологът вижда също така интересна връзка между новите технологии и аутизма. Трудностите в общуването, избягването на погледа очи в очи, липсата на емпатия, които са характерни за аутистите, се проявяват и при прекарващите твърде много време в интернет. 

По данни на невролога 54% от децата прекарват близо 30 часа седмично в уеб пространството. А изчислявали ли сте колко време прекарват вашите?

23 1
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



7
Не е посочен 08.05.2012|10:41
Комуникирането чрез skype, Facebook и Twitter не е много хубаво, ако хората се намира на близко разстояние, например са съседи. идеята на социалните мрежи е да се поддържат контакти с лица, които са надалеч и нямаме възможност да ги виждаме често.
6
Не е посочен 08.05.2012|10:39
стоенето пред компютъра има своите предимства за децата
5
Не е посочен 08.05.2012|10:38
информацията тотално е дигитализира
4
Не е посочен 04.05.2012|13:36
прекаляването води след себе си доста неприятни последици за едно дете
3
Не е посочен 02.05.2012|14:09
то е така, но е трудно да им се обясни или по-скоро е трудно да го осъзнаят.
2
Не е посочен 02.05.2012|09:54
навън да играят съм много по съгласна,отколкото да ми стоят пред компютъра
1
Не е посочен 02.05.2012|09:47
много вярно
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay