Обикновено, когато си купим луксозна маркова стока ние не плащаме само за актикула. Цената му включва най-вече името на бранда, качествените материали, с които е изработен и начинът на производство. Много от чантите на луксозните брандове се произвеждат от естествена кожа, а прецизната им направа се случва на изцяло на ръка.
Но все пак хилядите левове, които даваме невинаги отговарят на това, което ни се предлага. Производството на една чанта на луксозен бранд струва в пъти по-малко, но зад нея не стои името на Dior, Chanel и други, вследствие на което ние плащаме колосални суми.
В повечето случаи цената не определя дотолкова качеството, колкото ексклузивността на бранда. Неоспорим факт е, че високият клас маркови стоки са известни със своето ненадминато качество, но не то стои в основата на ценообразуването на артикулите. Тази въпросна екслузивност е онова, което поддържа тези марки на върха през всички тези години.
За съжаление обаче зад бляскавите маркови чанти и красиви тоалети стои една много мръсна и мрачна тайна, за която производителите на луксозни стоки не обичат да говорят. Тази истина вероятно ще преобърне цялата ви представа за модната индустрия от висок клас. Готови ли сте?
Оказва се, че маркови стоки на стойност милиарди долари, които между другото са в перфектно състояние, биват изгаряни и унищожавани всяка година. Това се случва доброволно от страна на самите брандове. ВСЯКА ГОДИНА!
Да, точно така - правят го целенасочено! Става дума за чанти, аксесоари, дрехи, които биват превръщани в пепел ежегодно. Брандовете, които открито изпълняват тази практика са Louis Vuitton, Dior, Prada, Gucci, Dolce & Gabanna и още десетки други. Основната цел на това "упражнение" е стоките да не попаднат свободно на пазара за преоценени стоки например. Те предпочитат да ги изгорят, отколкото луксозните им артикули да попаднат в погрешните ръце.
Производителите на маркови стоки смятат, че това би намалило стойността на брандовете като цяло и дори биха се обезценили. Друга причина да унищожават стоките е, че производителите получават данъчни облекчения.
През 2018 Burberry унищожава стока на стойност 38 млн. долара. Това тяхно действие предизвиква редица протести, след което те обещават да спрат тази практика незабавно. Брандът, който притежава Cartier изгаря над 500 млн. долара под формата на часовници по същите причини, посочени по-горе.
Има ли изгледи това разхищение на стока да спре?
В държави като Франция проблемът се взима под внимание като се работи върху закони, които да спрат тази не порочна практика.
Истината е, че проблемът е налице и при масовите брандове. От 2013 г. насам H&M изгаря по 12 тона непродадена стока. Вероятно проблемът няма да спре да съществува, но колкото повече говорим за това, толкова по-вероятно е все повече производители да преосмислят практиките си.
1 | 0 |