Когато сградите оживяват

2011 доведе 3D Mapping в България

През изминалите две години жители от различни точки на света бяха свидетели на това как добре познатите им сгради се съживяват и отново спират дъха. Известни музеи и други културни забележителности се рушаха, пълнеха се с вода и морски чудовища, а накрая най-невъзмутимо започваха да танцуват. Пред погледите на стотици преки свидетели и обективи, след което – и пред целия свят. Всички знаем на какво е способен YouTube.

И не, това не е апокалипсис. Не е потоп. Името на явлението е 3D Projection Mapping – своеобразна (р)еволюция в света на рекламата. При това – отнела изненадващо кратко време. 3D мапингът започва лабораторния си живот през недалечната 2007 и е само на три годинки, когато излиза на улицата с цялата си пищност. Доказателство за невероятния напредък на съвременните технологии. Това, което отличава 3D явлението от всички зрелища досега, е способността му не само да свети и прожектира, но да създава впечатляващи триизмерни изображения върху двуизмерни обекти. Така успява наистина да вдъхне живот на сградите и се превръща в мощно оръжие за масово рекламиране. Защото, след като се осъществи веднъж за реалната публика, шоуто получава милионна добавена стойност от разпространението си в електронните мрежи.

През юни, тази година, за първи път беше извършен и 3D мапинг на българска сграда. Имахме възможност да наблюдаваме как с едно от любимите ни места в София – Народния театър – се случват какви ли не странни неща. Трудно и безсмислено е да се опишат с думи, така че, ако все още не сте го направили, съветваме ви да изгледате видеото.

Разбира се, високотехнологичното шоу изисква прекалено много средства (десетки хиляди евро), за да бъде национален проект. В случая с Народния театър, поръчител е LG. Българската фирма, която успешно предложи и се справи с новаторската задача, е "Мегаборд България". Те ни разказаха, че дадена компания решава да инвестира в такава прожекция именно заради последващото излъчване в Интернет. Изпълнител става този, който успее да предложи по-хубава сграда и по-бързо реализиране. То отнема от един до три месеца, софтуерът е същият като на холивудските филми и тъй като технологическите изисквания и компютърната мощност са големи, повечето неща се правят дистанционно в чужбина. За сметка на това, у нас дизайнът е значително по-евтин.

За Централна Европа се конкурираме основно с Румъния и Виена, но българското предложение с Народния театър е спечелило инвестицията на LG. Столична община и Министерството на културата са оказали необходимото съдействие, тъй като събитието безспорно е израз на едно оригинално, интересно, високотехнологично изкуство.

Няколко месеца по-късно, новата възможност попадна в полезрението и на предизборните кампании. Каквито и да са политическите ни възгледи, трябва да признаем, че БСП отново показаха креативност и модернизъм в комуникацията си с публиката. Всички присъстващи се забавляваха с превръщането на Паметника на съветската армия в "Тетрис", чиито кубчета подредиха българското знаме. Войниците отново бяха превърнати в супер герои, само че без боя и трайни поражения.

Радваме се, че през 2011 България имаше възможност да се наслади на най-новите високотехнологични зрелища. Вече сме готови да изживеем шоуто на 2012 година.            

40 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay