Обичате ли магията? Аз я обичам, особено когато не е черна, а с шарки на тигър и леопард. И се зарадвах от новината, че в програмата на цирк "Балкански" за този сезон ще участва немският илюзионист Херберт де Ларот. Той е роден във Виена, но от много години насам има ранчо с животни в Германия и "омагьосва" възрастни и деца със своите грандиозни илюзии. Отначало приятелката му в тях е била черна пантера, а сега идва в България с тигрицата Меджик и два леопарда. Парис и Троя. Те са братя, можете да ги видите в рекламите на Samsung, но толкова си приличат, че няма да забележите: в печатната реклама е сниман единият от тях, а в телевизионната - другият.
Съпругата на мосю де Ларот ще се появи в клетка, а след това ще се превърне в тигрица. Белият заек пък ще бъде необяснимо заменен с леопард. Сред другите трикове, които илюзионистът ще ни представи, е прочутото му "гълтане" на бръснарски ножчета. Той ни разказа, че това е любимият номер на зрителите, въпреки че му излиза съвсем евтино. И след представление винаги първо го питат "Как гълтате Gillette?". Ето какво още сподели един "магьосник", специално за читателите на jenite.bg
Как се запалихте по илюзионното изкуство?
Започнах да правя магии, когато бях на 9. Бащата на един приятел от училище беше фокусник и го беше научил на няколко трика. Когато ги видях, бях възхитен. Поисках и аз да се занимавам с това. След няколко години достигнах високо ниво във фокусничеството и на 16 започнах професионалната си кариера в едно старо вариете във Виена. След това започнах да обикалям из Европа, но още нямах животни. Предпочитах манипулацията – това са фокусите, които се правят само с ръце.
Кое е по-трудно: манипулацията с пръсти или големите илюзии с клетки, хора, животни?
Каквото и да правиш, по-важно е как го правиш. Всъщност най-трудното е да представиш добро шоу. Да съчетаеш всичко по подходящ начин: костюмът, музиката, идеята, самото представяне. Има 300 000 трика, но не мога просто да изляза и да си избера три от тях. Трябва да прецениш кои си подхождат един с друг, какво да направиш в паузата между тях. Иначе, манипулацията изисква повече упражнения, но пък разполагаш само с кутия и смокинг. А за големите илюзии, които правя, трябва да пренасям 12 тона материал.
Помните ли първия фокус, на който сте се научил?
Беше с тесте карти, които се разбъркват и определена карта изчезва. Майка ми ме караше да спра с това, казваше, че е по-добре да се съсредоточа върху ученето. Родителите ми не вярваха, че фокусничеството е добро бъдеще за мен. И аз се упражнявах нощем, с фенерче в уста. Седях на тоалетната чиния с билет от трамвай, после и с други неща – каквото ми попаднеше в ръцете, карах го да изчезва.
Кое е най-голямото нещо, което сте карали да изчезва?
Големи животни. Най-трудното е да се смени заека с леопард. Има много илюзионисти, които показват страхотни номера, сменят хора с животни, но в реквизита им винаги присъства човек и самият той може да прави разни неща. А когато използваш само две животни, всичко вътре зависи от тях и от електрониката. Комбинацията е трудна, защото понякога се случва да се изпишкат върху електрониката и тя да гръмне.
Имали ли сте големи неприятности с животните?
Винаги има малки злополуки, тъй като големите котки са прекалено силни. Като ме види, тигрицата се радва: "Ето, шефът идва, сега ще си поиграя с него!” И 170 килограма се качават върху мен да си играят. При леопардите пък, дори една метла да падне наблизо, те се стряскат и драскат. Но тежки инциденти с агресивност от тяхна страна не съм имал.
Кое е по-трудно да се обучи: животното или жената?
Да обучиш животно е много трудно. А да обучиш жена – невъзможно.
Как се запознахте с вашата асистентка и партньорка в живота?
Биргит беше луда по тигрите. Чула за нашето шоу в Германия, дойде и така се запознахме. От 14 години живеем заедно.
Откъде черпите идеи и вдъхновение за своите илюзии?
Търся много стари фокуси. Например, трикът със заека в едната кутия и леопарда – в другата, е правен преди 80-90 години, само че с бутилка и чаша. Опитах се да измисля голяма илюзия с тази идея и се получи.
Филмът "Илюзионистът”, а също и други произведения в масовата култура, представят фокусниците като много състезателно настроени помежду си. Това важи ли за вас?
Не, аз винаги се опитвам да бъда индивидуален. Ако прекалено дълго наблюдавам друг фокусник, идеите ми няма да останат чисти, ще се развали колорита на моето шоу.
Какъв е собственият ви стил?
Не обичам да съм модерен или носталгичен, а вечен. Класически. Винаги елегантен, музиката е класическа филмова - не е нито нова, нито стара. Защото ако шоуто е твърде модерно сега, след 5-10 години ще остарее и ще трябва да правиш ново. И няма да работиш на това ниво. Един номер се подготвя за година-две, но отнема още няколко, докато започнеш да го правиш автоматично и можеш да се съсредоточиш само върху лицете си и самото представяне. Илюзията е като камък – трябва й време, за да се изглади.
Не е ли труден този начин на живот, който водите с цирка?
Всъщност ние за първа година тръгваме с пътуващ цирк. От край време съм по увеселителните паркове, зимните фестивали, цирковете, но когато са на едно място. Екипът на г-н Балкански обаче е много добър и мисля, че ще бъде чудесно.
Харесва ли ви България?
Още не съм имал време да разгледам. Но забелязах едно удивително нещо - качеството на улиците. Първия път си викам: "О, това Черно море ли е?” Не. То било локва на пътя.
Ще ни издадете ли някоя тайна на илюзиониста?
Въпросът не е дали знаеш тайната на магията, а дали можеш да я правиш.
А вярвате ли в истинската магия?
Не. Вярвам, че има неща, които хората не разбираме, но те не са магия, а нещо природно. Както едно време сме мислели Северното сияние за духове, чак по-късно сме разбрали какво представлява. Може би нещата, които сега не разбираме, ще са ясни за следващите поколения и те ще си мислят: "Пък старците смятат, че това е магия!”
Наистина, ако всичко на цирковата арена и на арената в живота ни беше ясно, едва ли щеше да е толкова интересно. Затова нека бъдем благодарни, че все още имаме възможността да се питаме: "Какво е магия?"
9 | 1 |