7-те най-лоши храни за вашия мозък

7-те най-лоши храни за вашия мозък
Pexels

Често чуваме израза: "Ние сме това, което ядем". Това трябва да ни накара да станем малко по-прецизни в подбора на храната си. Храната оказва въздействие върху здравето на целия организъм. Очевидно е важно този най-жизненоважен орган да бъде здрав. Здравословното хранене забавя скоростта на когнитивен спад на стареенето и драстично намалява опасността от деменция.

Съществуват храни, които са изключително вредни за вашия мозък. Консумирайки ги твърде често, вероятно ще изпитате объркване, понижено настроение и забавени реакции. Депресираният мозък има слаба преценка за правилни решения.

1. Транс мазнини

Те се съдържат  в животинските продукти. Те не създават толкова проблеми, колкото промишлените произведените трансмазнини, които се влагат във всички видове опаковани храни.

Прекомерната консумация на трансмазнини под формата на маргарин, купени от магазини печива, чипс и крекери, замразени и консервирани храни, предразполага към развитие на Алцхаймер и деменция. Също води до по-ранен когнитивен спад, по-малък обем на мозъка и по-лоша памет.

2. Сладки напитки

Сладки напитки като безалкохолни, спортни напитки, енергийни напитки и дори плодов сок нямат хранителна стойност. Прекаляването с тях  може да доведе до цял куп физически увреждания, включително диабет тип 2 , повишаване на кръвното , висок холестерол, Алцхаймер и деменция.

Високото съдържание на подсладител намалява способността за учене, паметта, цялостната мозъчна функция и образуването на нови неврони в мозъка, причинява възпаление на мозъка, отразява се негативно на всички видове мозъчни функции.

3. Рафинирани въглехидрати

Това са храни, произведени с преработени зърна. Не е задължително да са сладки, но те се разграждат до захар в тялото ви много бързо. Това е така, защото процесът на рафиниране премахва всички фибри и хранителни вещества от зърната. Ястие, богато на рафинирани въглехидрати, представлява високо гликемично натоварване, което повишава кръвната ви захар.

Това действа така, сякаш сте яли захар. Причинява увреждане на паметта, възпаление и по-висок риск от деменция.

4. Преработени и пакетирани храни

Преработените и пакетирани храни  заместват пълноценната храна със захар, мазнини и сол. Това е нашата така наречена западна диета, която разчита на удобство и бързи храни вместо бавно приготвени домашни ястия. Разбираемо е, хората са заети и понякога просто не е възможно да приготвят домашни сосове, дресинги, пасти и печива.

Прекаляването с тези храни води до увреждане на мозъчната тъкан и намаляване на мозъчния обем, увреждания на мембраната, която е отговорна за защитата на мозъка от вредни вещества.

5. Алкохол

Хроничната консумация на алкохол свива мозъка и нарушава невротрансмитерите, които мозъкът ви използва за комуникация. Алкохолиците също често изпитват дефицит на витамин В1, което води до развитието на синдрома на Корсаков. Този синдром е отговорен за тежко увреждане на мозъка със загуба  на памет, объркване, неустойчивост и периодична загуба на зрение.

6. Риба, съдържаща живак

Рибата, като цяло, е здравословно допълнение към вашето хранене. Някои риби, обаче, са особено богати на живак, който е замърсител, тежък метал и неврологична отрова.

Рибите, които  са хищни, обикновено имат най-висока концентрация на живак в плътта си.  Най-добре е да избягвате или  да ограничите приема на риба тон, скумрия, акула, за да предотвратите увреждането на невротрансмитерите на мозъка ви.

7. Аспартам

За съжаление не е възможно да се избегнат вредите от консумацията на твърде много захар, като се замени с изкуствен подсладител. В никакъв случай не и с аспартам. Въпреки че производителите на този заместител на захарта се кълнат, че той е безопасен, няколко проучвания свързват аспартама с поведенчески и когнитивни проблеми. Като химически стрес, той може да причини вредни ефекти върху способността за учене и регулиране на емоциите.

Автор: Десислава Михалева

Станете част от Jenite.bg във Facebook!

 

2 0
Харесва ли ви тази статия?
КЛЮЧОВИ ДУМИ
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Блондинка се обажда на оператор по подръжка. Той и обяснява, какво трябва да направи: -Натиснете звезда. Блондинката се чуди: -Това звезда... не беше ли една такава ... космата точка?
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
Животът е твърде кратък, за да не си жив, да не бъдеш страстен и да преливаш. Разкарайте нещата,...
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Каква е перфектната работа за вас?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Задайте въпрос
Вижте всички специалисти