Facebook се появи и промени социалните стереотипи и това е факт. В този микросвят всеки би могъл да бъде онзи, за когото само мечтае в реалния и е толкова по-лесно. Всичко, което ти е необходимо, е една атрактивна профилна снимка, малко повече постоянство, определен брой приятели и... вече си звезда!
Доколко обаче невинното подхранване на егото или избиването на комплекси, ако щете, би трябвало да се вихри на воля и кога то вече става опасно. Попаднахме на една информация в Guardian, която поставя директна връзка между социалната мрежа и някои психологически заболявания. Струва си да се запознаете с нея и вие.
Изследователи установиха зависимост между броя приятели, които хората имат във Facebook и степента, в която са "социално деструктивни" нарцисисти, като потвърдиха заключенията на множество скептично настроени към мрежата за комуникация социолози.
Хората, чиято нарцистична граница е висока обикновено имат повече приятели, отбелязват се по-често с тагове и пишат статуси редовно. Изследването потвърждава факта, че младите хора стават все по-нарцистични, обсебени от собствения си образ и завързващи несъществени приятелства.
Най-новото проучване, публикувано в журнала "Personality and Individual Differences", открива още, че нарцисистите реагират много по-агресивно на негативни коментари, направени за тях в социалната мрежа и сменят профилните си снимки много по-често.
Всъщност, тази зависимост не е нещо ново – редица предишни изследвания по темата вече бяха свързали нарцисизма и употребата на Facebook, но това е първото доказателство за директна връзка между социалната мрежа и "най-токсичните" елементи на т.нар. нарцистично разтройство на личността.
Учените от Университета в Западен Илинойс изучавали Facebook навиците на 294 студенти на възраст от 18 до 65 години и установили, че те се разделят на две групи: такива, които са склонни към самоизтъкване (grandiose exhibitionism - GE) и такива, които да манипулират пубиката (entitlement/exploitativeness – EE).
При първите са наблюдава чувство за суета и превъзходство. Този тип потребители се стремят да бъдат винаги в центъра на вниманието и често публикуват скандални новини или снимки, очаквайки да привлекат внимнание.
Вторият тип потребители вече са извоювали внимание и позиции. Те се опитват да манипулират своя приятелски кръг и да се облагодетелстват от това.
Първата категория потребители – самоизтъкващите се, се характеризират с повече от 800 приятели.
Но и двете категории са склонни да приемат покани за приятелство от напълно непознати и да търсят социална подкрепа в мрежата, като рядко оказват такава в замяна.
Каръл Крейг, социолог и специалист в Центъра за самочувствие и добруване, коментира, че младежите във Великобритания например, стават все по-нарцистични, като Facebook е отлична платформа за развиване на психологическото заболяване.
"Начинът, по който децата се учат, е да се фокусират върху самочувствието си все повече и повече – върху това как изглеждаш в очите на другите. Това е метод, който дойде от САЩ и се базира на принципа "всичко е за мен".
"Facebook предоставя отлична платформа на хората, които по някакъв начин искат да се самопромотират, като сменят профилните си снимки и показват колко много приятели имат. Познавам такива, които имат над 1000 и продължават да ги увеличават."
Тази информация наистина ни кара да се замислим. Ами вие? Кога сменихте снимката си за последен път? Колко приятели имате и колко често пишете?
85 | 15 |