Унижение и дискриминация в реклами

Рекламите от миналото, които със сигурност отказваме да приемем днес

Ако вкараме рекламата в операционната и направим разрез, за да открием какво се крие в нейната вътрешност, ще намерим нещо съвсем познато. Рекламата е огледална. Отразява модерните разбирания и патриархалните норми на обществото. И в този ред на мисли, ако хванем скалпела и се насочим към остарелите реклами, тези от средата на миналия век, ще осъзнаем истински огромната рекламна власт. Но с нея идва и голямата отговорност.

При създаването на ефективни рекламни стратегии в миналото основно са се използвали коментари, които днес ще приемем за сексистки, хумор, който ще подразни морала и сцени, които се основават на расизъм. Рекламната отговорност обаче със сигурност е липсвала.

Половин век по-късно отново поглеждаме към тези реклами, но този път със съвсем различни разбирания и леко подразнено от видяното его.

Според американската компания за производство на сапуни и перилни препарати Palmolive мъжете се интересуват, дали една жена е красива, а не умна. Такова е основното мото на компанията, целящо да си поиграе с женската суета и да увеличи осезаемо продажбите на сапуни на марката.

Друга реклама на кетчуп пък показва колко нежен точно е нежният пол. Дотолкова, че горките жени не могат да си отварят сами бутилката без помощта на любимия мъж. Благодарение на кетчуп Del monte обаче, вече всяка жена ще има щастието да отвърти капачката сама. Алелуя!

Унижение и дискриминация в реклами

"Защо майка ти не те къпе със сапун Fairy?", малкото бяло момиченце учудено пита малкото черно момченце. През това време в друга реклама виждаме три деца в лодка - две от тях са тъмнокожи и се заканват, че използвайки почистващия гел на Chlorinol, ще се превърнат в, цитираме: "бели негри". По-обидно от това, едва ли има накъде.

Особено показателни винтидж реклами с ужасно грешен подход са тези на газираните напитки. Днес сме запознати с действията на
Coca Cola над организма, но в миналото продуктът се е рекламирал като препоръчителен за правилния растеж на децата. "За по-добър старт в живота, започнете да пиете Cola по-рано." Към призива върви и детайлно описание колко важно е всяко бебе да приема кофеиновата напитка, за да прогресира в живота си. По-важно и от майчиното мляко!

Тотален оксиморон е поредицата реклами на тютюневите изделия
Camel, в която редица лекари се усмихват доволно с цигара в ръка. "Повечето доктори пушат Camel” гласи рекламното мото, успокоявайки народа, че няма нищо лошо в любимия порок. Още повече, щом медицината го препоръчва. Друг любим герой на марката е добрият старец Дядо Коледа. Дори той се появява чат-пат с цигара в ръка.

Унижение и дискриминация в реклами

Гола и на земята. Там е мястото на всяка жена през 70-те, според компанията за обувки Weyenberg Massagic. Връзка между двете главни действащи лица в рекламата не намираме. Изглежда според рекламодателите обаче принизяването на дамите до чифт лъскави обувки, ще погъделичка мъжкото его достатъчно, че
клиентите от силния пол неконтролируемо да пожелаят още един чифт.

Тези и още редица обидни дискриминиращи реклами, които днес гледаме с приповдигнати вежди и видимо неразбиране защо, за Бога, са водили до продажби, вижте в галерията. Не се препоръчва за хора със слаби сърца и бухалка до монитора.

48 6
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



76
Не е посочен 09.02.2012|21:01
Наистина е вярно,че една реклама трябва да носи в себе си известна доза провокация.Нали се прави с цел все пак! Ако я нямаше тази статия как щяхме да видим нещата в минало време...?!
75
Не е посочен 26.01.2012|12:51
74
Не е посочен 26.01.2012|12:51
слава богу че вече живеем в други времена и това е далечни минало
73
Не е посочен 26.01.2012|10:48
много са груби!
72
Не е посочен 26.01.2012|10:39
тъпа работа!
71
Не е посочен 25.01.2012|20:12
Тъпотия общо взето :).
70
Не е посочен 25.01.2012|20:12
Щом се обърне внимание на една реклама, то значи тя е добре направена.
69
Не е посочен 25.01.2012|20:12
Някои са готини, но други елементарни.
68
Не е посочен 25.01.2012|17:47
много тъпи реклами пууу
67
Не е посочен 25.01.2012|17:18
само ни заливат с тъпи реклами
66
Не е посочен 25.01.2012|16:07
колибарин прост Хахаха, много добро! Христова - не го взимай толкова на сърце - последвай примера по горе!
65
Не е посочен 25.01.2012|15:57
От изкуство до изкуство има огромна разлика, за съжаление на някои хора.
64
Не е посочен 25.01.2012|15:54
това беше доста грубо .... случва се да сгрешиш , но явно не ти достига възпитанието , че да си премълчиш , а типично за такива като теб се заяждаш
63
Не е посочен 25.01.2012|15:54
И по това време да съм живял, пак нямаше да ми харесват тези реклами.
62
Не е посочен 25.01.2012|15:53
Обаче на теб малко ти липсва пълен член. Дано да е само тук!:)
61
Не е посочен 25.01.2012|15:52
Първата снимка много не ми допада - как е стъпил на жената на главата...ужас направо.
60
Не е посочен 25.01.2012|15:42
Правописа ти е на нивото на тапичка.
59
Не е посочен 25.01.2012|15:41
Често срещано явление, което носи по-голяма печалба, отколкото си мислите всички.
58
Не е посочен 25.01.2012|15:39
Много са тапички и наистина някой от тях са доста груби
57
Не е посочен 25.01.2012|15:17
Много се радвам че темата на месеца е "изкуство"
56
Не е посочен 25.01.2012|15:16
за времето им не са били глупави
55
Не е посочен 25.01.2012|15:04
сещам се за тази реклама и тя беше доста глупава
54
Не е посочен 25.01.2012|15:04
Адски глупаво и много дискриминационно
53
Не е посочен 25.01.2012|14:10
Пълно унижение и дискриминация .....не бива да се позволяват такива грубости:(
52
Не е посочен 25.01.2012|14:09
Ха и наскоро имаше български изцепки от дискриманационен характер, като от рода на "Това е жена, а не миална машина" или нещо подобно..дори имаше и осъдени
51
Не е посочен 25.01.2012|14:06
тези, които потъпкват женското самочувствие са още по-отблъскващи
50
Не е посочен 25.01.2012|14:05
горките жени и цветнокожи
49
Не е посочен 25.01.2012|14:04
е да, ама тези са адски брутални
48
Не е посочен 25.01.2012|14:04
даже подобно отношение като в рекламите, все още има у нас
47
Не е посочен 25.01.2012|14:04
Скъпа, ти не си съдомиална машина :))) Заслужава си да ги осъди човек!
46
Не е посочен 25.01.2012|14:03
оле, няма думи
45
Не е посочен 25.01.2012|14:02
и в българия сме имали такива реклами
44
Не е посочен 25.01.2012|13:52
Много зле...тези са били ужасни....горките хора
43
Не е посочен 25.01.2012|13:44
Най-дразнещи са рекламите за перилни и почистващи препарати, в които яко дискриминират жените. Интересно защо обаче не надават вой?!
42
Не е посочен 25.01.2012|13:40
Разгледай галерията - има една, две.
41
Не е посочен 25.01.2012|13:39
в днешно време се правят достатъчно доволно тъпи реклами, които обиждат всички ни, но никой не се усеща, щото вече сме достатъчно затъпели и ние
40
Не е посочен 25.01.2012|13:39
малиии, какво ли щяхме да правим!
39
Не е посочен 25.01.2012|13:39
"Повечето доктори пушат Camel”. не знам за марката, но пушат :)
38
Не е посочен 25.01.2012|13:38
но ще спечели много пари, защото ще накара всички да говорят за нея.
37
Не е посочен 25.01.2012|13:37
Ако на днешно време някой се осмели да направи подобна реклама направо ще го разпънат на кръст
36
Не е посочен 25.01.2012|13:36
Някои са изненадващо сполучливи и забавни, без да унижават никого.
35
Не е посочен 25.01.2012|13:25
Рекламите са една от най- големите манипулации...жалко,че много хора им се доверяват
34
Не е посочен 25.01.2012|13:21
рекламите ни завзеха
33
Не е посочен 25.01.2012|13:21
колко такива реклами си гледала
32
Не е посочен 25.01.2012|13:20
даже малко излишно еманцимирана, защото отдавна нито някой я преследва, нито дискирминира
31
Не е посочен 25.01.2012|13:08
Расистките реклами с избелени негърчета са най-отблъскващи и цинични.
30
Не е посочен 25.01.2012|13:02
Ужас, добре,че на днещно време няма такива реклами:)
29
Не е посочен 25.01.2012|12:59
вече почти всяка жена е еманципирана :)
28
Не е посочен 25.01.2012|12:46
и на мен не ми харесват
27
Не е посочен 25.01.2012|12:33
тъпи са, но въздействат с тъпотата си
26
Не е посочен 25.01.2012|12:26
Повечето реклами са просто тъпи!
25
Не е посочен 25.01.2012|12:22
"За по-добър старт в живота, започнете да пиете Cola по-рано." Как не сме се сетили!
24
Не е посочен 25.01.2012|12:21
особено децата. кърмете ги с кола направо:)
23
Не е посочен 25.01.2012|12:20
ти сега ли осъзна каква е истината в рекламите?
22
Не е посочен 25.01.2012|12:11
тя въздейства, защото човек се вторачва
21
Не е посочен 25.01.2012|12:11
уискито е задължително
20
Не е посочен 25.01.2012|12:10
така би трябвало да е, но повечето не са такива
19
Не е посочен 25.01.2012|12:09
да бе, бели негри, гадно е, ама съгласете се, че има малоумни реклами, коиото направо могат да те пребият от смях. В последно време това е рекламата на "Амбрекс" - за мен отдавна хората говорят, че кашлям не от вчера, не от днес. Веднага, ако бях директор на рекламната фирма, бих уволнила създателят на тази реклама дисциплинарно
18
Не е посочен 25.01.2012|12:00
Най-доброто предложение е това със сапуна! Ужас!
17
Не е посочен 25.01.2012|11:56
но това е ако се вторачваме. Иначе хората би трябвало да са по-широко скроени
16
Не е посочен 25.01.2012|11:55
да не забравяте и уиски към колата,. по една бутилка дневно е препоръчителната доза за здрав черен дроб и стомах
15
Не е посочен 25.01.2012|11:50
"Защо майка ти не те къпе със сапун Fairy?", малкото бяло момиченце учудено пита малкото черно момченце. През това време в друга реклама виждаме три деца в лодка - две от тях са тъмнокожи и се заканват, че използвайки почистващия гел на Chlorinol, ще се превърнат в, цитираме: "бели негри". По-обидно от това, едва ли има накъде." - това е брутално, не съм го гледал, но ако го видя накъде, ще го осъдя.
14
Не е посочен 25.01.2012|11:49
Пийте кола и пушете цигари за да сте здрави! Това е страхотия направо!
13
Не е посочен 25.01.2012|11:47
Първата реклама не знам точно на какво е, но е много яка, няма да има само мъж под чехъл я, нека има и жена под обувка:)
12
Не е посочен 25.01.2012|11:46
Дядо Коледа с кутия цигари! Страшна реклама!
11
Не е посочен 25.01.2012|11:39
Още помня от детството си рекламата за Дядо Коледа с камионите с кока кола, повтаряха я една и съща години наред на всяка Коледа явно е била доста печеливша реклама и наистина като дете обожавах да пия кола под въздействието на рекламите вероятно, да сме в крак с модата
10
Не е посочен 25.01.2012|11:39
реклмата въздейства, но чов4ек не трябва да се вторачва в нея или да й вярва
9
Не е посочен 25.01.2012|11:38
и въздействат без проблем - проучвания показват, че една рекламирана стока се продава многократно по-добре в момента на агресивната й реклама - факт е
8
Не е посочен 25.01.2012|11:37
приятелю, дали си женен, защото с тези разсъждения се съмнявам, че си с някой
7
Не е посочен 25.01.2012|11:37
Най-много ме шокира расовата дискриминационна реклама, как може един сапун да превърне черната кожа на негърче в бяла?От тук можем да си направим равносметка колко са истински рекламите и какво е качеството на продукта който рекламират.
6
Не е посочен 25.01.2012|11:36
Ей, много се смях! Ужасни са, но и забавни
5
Не е посочен 25.01.2012|11:35
Ха и наскоро имаше български изцепки от дискриманационен характер, като от рода на "Това е жена, а не миална машина" или нещо подобно..дори имаше и осъдени
4
Не е посочен 25.01.2012|11:33
Виждам, че и самия ти не си еволюирал много.
3
Не е посочен 25.01.2012|11:25
Рекламите имат за цел да въздействат върху психиката на човека, да го убедят да купува продукта, който реално може да не струва нищо, но рекламата има качествата и способността да убеждава, че това е най доброто, когато има масово продаване на дадения продукт значи има резултат от рекламата и компанията е на печалба.Целта оправдава средствата и дискриминацията е едно от тези средства.
2
Не е посочен 25.01.2012|11:21
Като се замисля наистина преди постоянно се рекламираха цигари-Камел, Малборо и наскоро Мерлин, огромни плакати и реклами залепени на витрините на големите магазини, билбордове, и сега изведнъж, когато по-голямата част от населението се пристрасти към тютюнопушенето-край!Спрете цигарите, те са вредни убиват и тн, и никакво пушене на обществени места.Гениален замисъл
1
Не е посочен 25.01.2012|11:17
Последната с жената зад волана е уникална, е дискриминация има, но действително повечето жени точно така стоят и гледат когато са зад волана.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay