Ако вкараме рекламата в операционната и направим разрез, за да открием какво се крие в нейната вътрешност, ще намерим нещо съвсем познато. Рекламата е огледална. Отразява модерните разбирания и патриархалните норми на обществото. И в този ред на мисли, ако хванем скалпела и се насочим към остарелите реклами, тези от средата на миналия век, ще осъзнаем истински огромната рекламна власт. Но с нея идва и голямата отговорност.
При създаването на ефективни рекламни стратегии в миналото основно са се използвали коментари, които днес ще приемем за сексистки, хумор, който ще подразни морала и сцени, които се основават на расизъм. Рекламната отговорност обаче със сигурност е липсвала.
Половин век по-късно отново поглеждаме към тези реклами, но този път със съвсем различни разбирания и леко подразнено от видяното его.
Според американската компания за производство на сапуни и перилни препарати Palmolive мъжете се интересуват, дали една жена е красива, а не умна. Такова е основното мото на компанията, целящо да си поиграе с женската суета и да увеличи осезаемо продажбите на сапуни на марката.
Друга реклама на кетчуп пък показва колко нежен точно е нежният пол. Дотолкова, че горките жени не могат да си отварят сами бутилката без помощта на любимия мъж. Благодарение на кетчуп Del monte обаче, вече всяка жена ще има щастието да отвърти капачката сама. Алелуя!
"Защо майка ти не те къпе със сапун Fairy?", малкото бяло момиченце учудено пита малкото черно момченце. През това време в друга реклама виждаме три деца в лодка - две от тях са тъмнокожи и се заканват, че използвайки почистващия гел на Chlorinol, ще се превърнат в, цитираме: "бели негри". По-обидно от това, едва ли има накъде.
Особено показателни винтидж реклами с ужасно грешен подход са тези на газираните напитки. Днес сме запознати с действията на Coca Cola над организма, но в миналото продуктът се е рекламирал като препоръчителен за правилния растеж на децата. "За по-добър старт в живота, започнете да пиете Cola по-рано." Към призива върви и детайлно описание колко важно е всяко бебе да приема кофеиновата напитка, за да прогресира в живота си. По-важно и от майчиното мляко!
Тотален оксиморон е поредицата реклами на тютюневите изделия Camel, в която редица лекари се усмихват доволно с цигара в ръка. "Повечето доктори пушат Camel” гласи рекламното мото, успокоявайки народа, че няма нищо лошо в любимия порок. Още повече, щом медицината го препоръчва. Друг любим герой на марката е добрият старец Дядо Коледа. Дори той се появява чат-пат с цигара в ръка.
Гола и на земята. Там е мястото на всяка жена през 70-те, според компанията за обувки Weyenberg Massagic. Връзка между двете главни действащи лица в рекламата не намираме. Изглежда според рекламодателите обаче принизяването на дамите до чифт лъскави обувки, ще погъделичка мъжкото его достатъчно, че клиентите от силния пол неконтролируемо да пожелаят още един чифт.
Тези и още редица обидни дискриминиращи реклами, които днес гледаме с приповдигнати вежди и видимо неразбиране защо, за Бога, са водили до продажби, вижте в галерията. Не се препоръчва за хора със слаби сърца и бухалка до монитора.
48 | 6 |