Бърз метаболизъм, бавен метаболизъм, тинтири-минтири!

Защо да не обвиняваме метаболизма си за всичко, което ни се случва в огледалото и на кантара

Всички ние имаме поне една приятелка с бавен метаболизъм. Кантарът й я мрази, гардеробът й е тесен, а всяка хапка броколи й се лепва на задника точно две секунди след като е била погълната.

Тази приятелка вярва, че онези дами, които все така нахално продължават да изглеждат добре без дрехи на плажа, са надарени с бърз метаболизъм и имат способността да изпепеляват всяка калория, попаднала в полезрението им.

Е, за да не го увъртаме излишно, нека кажем, че тази ваша приятелка страда от някои много сериозни заблуди по отношение на метаболизма - своя и на другите хора. Това, което повечето хора имат предвид, когато кажат "метаболизъм", е използваното от тялото им на ежедневна база количество енергия.

Да, това количество варира в зависимост от индивидуалното ниво на физическа активност, нивото на стрес, мисловните процеси, общото тегло, количеството мускулна маса, хормоналния профил и други такива неща. Но не, това количество не варира в такава степен, в която да оправдае нещата, в които обикновено го обвиняваме. Обикновено за тези неща много по-голяма вина носят често подценявани фактори като енергийният прием (яденето) и енергоразхода (движението).

Едно интересно изследване1 отчита, че разликата между енергоразхода на хората с най-бърз метаболизъм и хората с най-бавен метаболизъм е едва около 600 килокалории*, а шансът вие да сте един от тези двама души (ако се сравнявате със своя приятелка) е едва 0,5%. Ако разглеждаме диета от стандартните 2000 ккал на ден през призмата на резултатите от това изследване, то 68% от населението биха попаднали в диапазона с дневен енергоразход между 1840 и 2160 ккал, а 96% от населението е в по-широките граници между 1680 и 2320 ккал.

Тоест, огромна част от представителите на населението се намира в един метаболитен процеп, който е с "широчина" едва 200-300 калории. Много е вероятно разликата между вашия енергоразход и енергоразхода на случайно избран човек с вашите физически показатели да е още по-малка.

За сметка на това едно друго интересно изследване2 установява, че хората, които са най-склонни да обвиняват метаболизма си за своята неспособност да отслабнат, подценяват погълнатите от тях калории с около 47%, но за сметка на това надценяват физическата си активност с 51%. Ако прибегнем до примера със стандартните 2000 ккал на ден, тези хора си мислят, че се придържат към тях, докато реално приемат около 3000. По същия начин, същите тези хора вярват, че са изгорили 1510 ккал в движение за седмицата, докато реално са изгорили само 1000.

Казано с думи прости, ако изпитвате проблеми с побутването на теглото си в желаната от вас посока, възпитайте у себе си честната и почтена практика по водене на хранителен дневник. Резултатите може и да ви изненадат до степен, в която метаболизмът ви рязко да се ускори.

* Ако понятието "килокалории" не ви говори нищо, трябва да знаете, че 200 килокалории са около 50 грама кашкавал, 33 грама ядки, чаша прясно мляко, 300 грама грозде, 83 грама сушени кайсии, 1 авокадо, 3 яйца и т.н.

Източници:

1. Donahoo WT, Levine JA, Melanson EL. Variability in energy expenditure and its components. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2004 Nov;7(6):599-605.

2. Lichtman SW et al. Discrepancy between self-reported and actual caloric intake and exercise in obese subjects. N Engl J Med. 1992 Dec 31;327(27):1893-8. 

6 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



31
Moni Stoeva 03.04.2014|15:58
напротив според мен всичко е искана, не може по цял ден да кажем да се яде и да не се напълнява след това.
30
Vivi Vasileva 02.04.2014|17:45
Това с метаболизма са глупости наистина, нелепи оправдания.
29
Gusanita Violeta 02.04.2014|17:32
Пълни глупости са това! Хората само си търсят оправдания, а и спортът помага да се подобри метаболизма.
28
Марийка Чеканова 02.04.2014|17:07
Правилно, нелепи оправдания за мързели хора, които просто не искат да променят нещо.
27
криворазбрана цивилизация 02.04.2014|16:24
важното е да се обръща внимание на приема и разхода на енергия другото е алабала ;)
26
Radina Arabadjieva 02.04.2014|16:18
интересно наиситна
25
Vanesa Apostolova 02.04.2014|16:08
има значение много и храната която поемаме за да стимулираме метаболизма си :)
24
Krisi Peneva 02.04.2014|15:56
И аз съм съгласна с теб има много голямо значение.
23
Krisi Peneva 02.04.2014|15:48
Аз си мисля, че не е само тинтири-минтири ,а самата истина.
22
marieta georgievich 01.04.2014|16:45
Съгласна съм с теб, само оправдания.
21
marieta georgievich 01.04.2014|16:41
Определено има голямо значение.
20
Lili Mileva 01.04.2014|16:21
Пълни глупости наистина, по-скоро хората по този начин си намират лесни оправдания за някои неща.
19
Вяра Петрова 01.04.2014|15:55
хич не е тинтири-минтири :)
18
Църна Мацка 01.04.2014|14:36
Глупости и просто поредната нелепица, която дава подов на някои хора да се оправдават.
17
Батко Реджеп 01.04.2014|12:43
Не е тинтири минтири това !
16
roni peteva 01.04.2014|09:09
Всичко опира до погълнатите калории и обездвижването на човек..
15
rebelle fleur 31.03.2014|17:17
Правилно! Поредното извинение, апропо и за мързеливите спортът подобрява значително този показател, така че.
14
северозападнала мома 31.03.2014|16:46
Много добра статия, която оправдава редовните оправдания на някои хора защо не успяват с диетите, истината е, че просто повечето хора дори не си дават сметка колко калории поглъщат и там се крие всичко.
13
Вилислава Георгиева 31.03.2014|16:29
Съгласна съм с теб, но при някой, колкото и да се движат има проблеми.
12
Бони бон 31.03.2014|16:20
А бе има си го метаболизам, няма какво да си говорим. Но наистина е много важен този баланс межу храна/движение! Пък яж си каквото си искаш!
11
кученцето пиджи 31.03.2014|16:19
Моят като е бърз, за това не напълнявам .
10
Блабла Блаблаблабла 31.03.2014|16:17
Всъщност всичко опира до това дали си признаваш колко точно ядеш на дне и колко физическа активност имаш.
9
Анжелина ЖУЛИ 31.03.2014|16:08
"За сметка на това едно друго интересно изследване2 установява, че хората, които са най-склонни да обвиняват метаболизма си за своята неспособност да отслабнат, подценяват погълнатите от тях калории с около 47%, но за сметка на това надценяват физическата си активност с 51%." - Е то в това лицемерие е ецелия проблем с качването на килограмите ;))
8
Anna Vasileva 31.03.2014|15:19
ех колко отчаяна снимка просто :)
7
работната пчела 31.03.2014|15:08
движението е най-важно и за метаболизма.
6
Silvi Milenova 31.03.2014|14:01
според мен метаболизма също има ефект, разбира се заседналия живот оказва огромно влияние в/у метаболизма, ако на младини сме излизали всеки ден и сме правили по 1час разходка, то сега се разхождаме до колата и обратно.
5
Desislava Stoyanova 31.03.2014|13:04
така е но има и хора,които след като се наядат и след 2 часа са в тоалетната ;Р
4
Старата Госпожа 31.03.2014|12:33
Метаболизма си е от голямо значение, който каквото ще да говори .
3
desislawa pawlewa 31.03.2014|11:51
е, на кой да вярвам сега
2
Angela Ivanova 31.03.2014|10:09
когато се ограничава храненето и човек се движи няма шанс да напълнее много, а метаболизма наистина доста често служи за оправдание.
1
viki todorova 30.03.2014|19:04
Не водете застоял живот и няма да имате проблем с килограмите.
Блондинка си говори с приятелка: -Вчера ходих на очен лекар. -И какво ти каза? Как си със зрението? -Със зрението съм добре, но има друг проблем. Докторът ми каза, че трябва да науча азбуката.
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
За какво ни е властта и силата, ако не можем да защитим близките си? Джордж Р. Р. Мартин
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Каква е перфектната работа за вас?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Вижте всички специалисти