Митове за съня, които всички сме смятали за верни

Митове за съня, които всички сме смятали за верни
Pexels

Помага ли ни гледането на телевизия в леглото преди лягане да се отпуснем? Дали спортуването вечер вреди на почивката ни? Това са някои митове, свързани със съня, които поддържат навиците на много от нас, но не са напълно верни. Вярваме, че е важно да ги развенчаем, защото когато не спим добре, можем да се чувстваме уморени, не мислим добре и можем да прекарваме много време в лошо настроение. Сънят, както всеки друг процес, изисква нашето внимание, тъй като е много важна част от живота ни.

Ние изследвахме най-често срещаните вярвания относно добрия сън, които може да повлияят на здравето на някои хора.

1. Хъркането е често срещано и безобидно

Няма да го отречем, факт е: повечето от нас са хъркали в даден момент от живота си. Това разбира се не е проблем. Въпреки това, когато хъркането става често и много силно, това може да е знак, че имате някакъв проблем. Това може да бъде например обструктивна сънна апнея. Това е доста често срещано разстройство, което се случва, когато дихателните ви пътища са блокирани и дишането ви внезапно се прекъсва или дори спира по време на сън, което ви кара да се събудите.

Човек, страдащ от сънна апнея, очевидно не си почива добре през нощта и най-вероятно ще се чувства уморен и ще страда от прекомерна сънливост през следващия ден. Това може да повлияе на концентрацията и по този начин на способността да изпълняваме ежедневните си задачи по ефективен начин и дори може да бъде риск по време на дейности, които изискват пълно внимание, като шофиране. Апнеята и хъркането трябва да се лекуват от специалист по сън. Има няколко неща, които можете да промените, за да насочите тялото си в правилната посока:

Поддържайте здравословно тегло.

Ограничете консумацията на алкохолни напитки.

Избягвайте да спите по гръб.

2. Добре е да спите следобеден сън

Следобедният сън винаги е добра идея. Не само това, но всъщност има прекрасни ползи: може да подобри настроението ви, да подобри представянето ви на работното място или всяка друга дейност, върху която трябва да се съсредоточите. Но това прекрасно нещо също може да има обратен ефект. Дългият следобеден сън не предизвиква тези желани ефекти и всъщност може да навреди на нощния сън. Експертите препоръчват да се спи само 10-20 минути следобед. Това трябва да стане преди 15.00 часа следобед, защото времето от деня, в което лягате да почивате, също има значение. Ако изберете да спите за няколко минути в края на деня, може да имате затруднения да заспите през нощта.

3. Повече сън винаги е по -добре

Въпросът тук може всъщност да бъде какво имаме предвид под "повече сън"? Часовете сън, от които се нуждаете, са различни за всеки човек, но специалистите са почти сигурни, че възрастните трябва да спят само между 7 и 9 часа на ден. Прекаленият сън може да бъде проблем и това всъщност се случва, когато надвишаваме 9 часа сън на нощ. Това може да причини главоболие и прекомерна умора. Той също е свързан с повишен риск от здравословни проблеми като наддаване на тегло, депресия, диабет и сърдечни заболявания.

Но ако от време на време оставате в леглото малко по-дълго, не се притеснявайте. Единственото нещо, което трябва да направите, е да обърнете внимание и да се уверите, че не спите редовно повече от 9 часа. Ако ви се струва твърде трудно, защото обичате да спите, опитайте се да промените навиците си. Тази информация е за хора над 18 години, тъй като децата и юношите могат, и в повечето случаи трябва, да спят повече.

4. Гледането на телевизия в спалнята ви отпуска и ви помага да заспите

Много от нас обичат да лежат в леглото и да гледат добър филм. Това е едно от най-големите удоволствия в живота. Експертите обаче са много ясни, че трябва да избягваме гледането на телевизия преди лягане. Светлинните и звуковите стимули от телевизора изпращат сигнали до мозъка ни, които променят процесите в тялото ни. Тези процеси всъщност са тези, които ни позволяват да се чувстваме сънливи и да спим добре през нощта.

Ако искате да се задълбочите малко в този въпрос, трябва да започнете, като знаете, че един от тези процеси започва с хормон, наречен мелатонин. Нашето тяло отделя мелатонин в края на деня, когато забележи, че слънцето залязва и се стъмва. Това е неговия начин да ни каже, че е време за сън. Ако преди лягане сме изложени на изкуствена светлина, подобна на тази от телевизорите, неговата функция се променя и не ни позволява да си почиваме добре. Ето защо специалистите препоръчват да нямаме телевизори и други екрани в спалнята. Вместо това можете да прочетете книга и да слушате релаксираща музика.

5. С напредването на възрастта имаме нужда от по-малко сън

Ако сте прекарали известно време с баба и дядо като дете, може би сте забелязали, че те често се събуждат по-рано или по-лесно от вас. Хората често мислят, че с напредването на възрастта се нуждаем от по-малко часове сън. Но ако погледнете препоръките на експертите за броя часове, от които се нуждаят възрастните хора, се оказва, че няма голяма разлика.

Като се има предвид това, също е вярно, че процесът на стареене може естествено да промени количеството и качеството на съня на човек. И все пак това не означава непременно, че тялото ви се нуждае от по-малко часове сън, за да работи правилно. Докато възрастен на възраст между 18 и 64 години се нуждае от 7 до 9 часа сън, хората над 65 години трябва да спят между 7 и 8 часа всяка вечер. 

6. Можем да компенсираме липсата на сън през почивните дни

Да останеш буден за една нощ, за да работиш по задача от офиса или да завършиш някаква работа в училище, може да е нещо, което правите понякога, но не е препоръчително да го превръщате в навик. Времето, през което спите, е важно и трябва да бъде през нощта. Загубените часове на сън се натрупват.

Това време не може да бъде възстановено, като просто спите няколко часа повече през уикендите и това няма да противодейства на негативните ефекти, които постоянната липса на сън може да причини в бъдеще. 

7. Упражненията преди лягане пречат на добрия сън

Не всички обичаме или можем да тренираме сутрин, така че много хора просто си мислят, че могат да правят обичайната си фитнес програма след работа, вечер. Може би се чудите дали това може да повлияе на качеството на съня ви. Това е добър въпрос, но изследователите все още не са напълно сигурни в това.

Специалистите смятат, че лека до умерена физическа активност около 60 до 90 минути преди лягане може да ви помогне да заспите по-бързо. Това означава, че можете да практикувате йога, ходене, леки до умерени тежести, колоездене и плуване, но всичко това трябва да се прави, без да се прекалява.

Това, което трябва да вземем под внимание, е, че се препоръчва да не се правят високоинтензивни или много енергични упражнения и да се изчака поне един час преди лягане, след като сте практикували какъвто и да е вид физическа активност, без значение колко интензивна е тя.

Станете част от Jenite.bg във Facebook!

Последвайте Jenite.bg в Instagram!

3 0
Харесва ли ви тази статия?
КЛЮЧОВИ ДУМИ
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Преди Коледа две блондинки отишли в гората. Ще търсят елха за празника. Търсили, търсили. Обикаляли, обикаляли. Накрая грохнали от умора. Едната блондинка казала: -Виж какво, муцка. Омръзна ми да...
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
Всяка любов е приказка, но с различен край. И не е вярно, че ако има край не е любов. Любов е!...
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Каква е перфектната работа за вас?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Вижте всички специалисти