Днес Джорджо Армани навършва 78 години. Пожелаваме това изречение да се появява в медиите още много лета, като се сменя само цифрата, но не и непоколебимият дух, който лъха от фотографията над нея. Докато ние отправяме надеждите си за дълголетие обаче, мнозина модни и финансови журналисти отдавна се опитват да прогнозират какво ще се случи с компанията "Армани", когато нейният кръстник си отиде от ръководния пост. Едно е сигурно - малко вероятно e това да се случи преди рожденикът да си е отишъл и от този свят. Както самият той казва, "Докато съм тук, аз съм шефът." И точка.
Причината мнозината да допускат, че е възможно житейската точка на Армани да не е много далеч, вероятно е свързана със здравословния му срив преди 3 години. Най-успешният италиански дизайнер лежа в болница десет дни и се бори на живот и смърт с остра форма на хепатит. Оказа се, че причина за болестта не е бил стресът от пилотирането на огромната империя, побрала в границите си дрехи, аксесоари, козметика, мебели и недвижими имоти.
Причината за опасното чернодробно увреждане се е побирала в малка чашка. Известен със страстта си към бодибилдинга, Армани никога не е палил цигара, избягва и алкохола, но се оказа, че всеки ден е пиел "добавки", преди да започне тренировката си във фитнеса. Все пак той никога няма да се откаже да изглежда точно като компанията, която е създал по свой образ и подобие - стегната, тонизирана, с идеален тен и облечена в безупречен костюм или стилна прилепнала тениска. Спортният господин отказва да уточни какво е взимал, за да подпомогне младоликите си стремежи, но открито признава: "Докторът ми каза да спра тези боклуци."
Армани и известният модел Бар Рафаели на корицата на Harper's Bazaar, 2010 година
Има нещо обаче, което Армани никога няма да спре - да държи под контрол всичко, свързано с името му. Когато имате щастието да го прочетете на етикета на някоя своя придобивка, можете да бъдете сигурни, че дизайнът и изработката са били проверени лично от световноизвестния професионалист.
В повечето компании, сравними по мащаб с неговата, креативният директор се грижи за творческата част, а изпълнителният - управлява. Армани прави и двете. Много дизайнери гиганти, включително Карл Лагерфелд и Марк Джейкъбс, работят на договор за марки, които не са тяхна собственост. Джорджо Армани не е продавал таланта си на никого вече над 30 години. Голяма част от модните къщи се държат от конгломерати, а в онези, които все още принадлежат на фамилиите основатели, дяловете обикновено са поделени. Джорджо Армани разполага със 100% от "Джорджо Армани".
Той държи дори доказалите се специалисти в дадени области да правят точно онова, което въображението му си представя. Това продължава вече почти четири десетилетия - от времената, когато през 70-те Армани популяризира спортно-елегантните сака за мъже, а после извади работещите жени на 80-те от техните поли с флорални мотиви и ги изтупа в шикозни костюми, елегантни и неутрални на цвят. След това отприщи покупателната сила на Холивуд и постла червения килим пред висшата мода. Този велик предприемач беше и първият дизайнер, който забрани облеклата му да се показват от модели с индекс на телесната маса (ИТМ) под 18. За съжаление, Ана Каролина Рестън трябваше да почине от анорексия, за да се случи това.
Ричард Гиър с част от прочутите костюми, които Армани е подготвил за филма "Американско жиголо" през 1980 - години, преди масовото развитие на продуктовото позициониране в киното.
Кадрите, обучени в "Армани", са сред най-добрите в модния бизнес, и то според шефове на конкурентните къщи. "Джорджо е един от малкото дизайнери по света, които винаги са разбирали потребителите" - категорична е Габриела Форте, която близо 20 години е заемала висок ръководен пост в империята му, а сега е консултант в Dolce & Gabanna. - "В неговия лейбъл не става въпрос само за мода. Той е повече от това."
Ако трябва да сравним успешния живот на Джорджо Армани с приказка, тя ще бъде от типа на "Пепеляшка". Днешният "Крал на италианската мода" произлиза от не особено заможно семейство. За разлика от измислената девойка обаче, истинският герой не печели богатството си с подходящ брак, нито световните почести - с красота и фино краче. Армани сътворява всичко това с ума и ръцете си. Вместо да разчита на някаква съмнителна кръстница, той сам измисля дизайна на дрехите и пантофките, с които ще се прочуе. Сам превръща тиквите в изящни каляски.
Всъщност въпреки манията му за контрол, не можем да кажем, че винаги е бил сам. Армани с готовност заявява, че без първоначалната помощ на своя интимен партньор и съдружник Серджо Галеоти, днес нямаше да бъде това, което е. Когато се срещат, Серджо работи в областта на архитектурата, като чертожник, а Джорджо е надраснал младежките си увлечения по киното и медицината. Вместо това аранжира витрини и измисля модели за мъжките облекла Cerruti. Именно десет години по-младият от него Галеоти го насърчава да основат собствена модна къща.
Ляво - Армани и Галеоти; дясно - корица на сп. Time от 1882
Още тогава Армани отказва да си партнират и да делят акции с друг моден дизайнер, така че двойката стартира бизнеса си без чуждо участие. Желанието и на двамата мъже е само по-възрастният от тях да бъде в светлината на прожекторите. Галеоти управлява делата на компанията задкулисно, докато Армани играе ролята на креативен ум и лице на марката. Той с умиление си спомня как се е наложило да посети текстилно изложение близо до Милано и въпреки че нямали пари, намерил "Ролс-Ройс" пред вратата си. Любимият му го бил наел с обяснението: "Не можеш да отидеш в каквато и да било стара кола."
"Това показва колко много искаше аз да заблестя, а не той" - разказва Армани. Така и се случва. Макар да се възхищава на френските висши моделиери, Джорджо се стреми неговите творения да представляват нещо повече от фантазия: "Исках да облека жената, която живее и работи, а не жената в една картина." И до днес дизайнерът се гордее, че 99% от творенията му са спирали дъха не само от модните подиуми, но и от витрините на магазините след това. Имена от ранга на Александър Маккуин, Марк Джейкъбс и Миуча Прада го критикуват, че не показва нищо ново, но Армани парира атаките с убеждението, че всички те трябва да се интересуват повече какво ще стои добре върху потребителите, вместо върху кориците на списанията.
Следвайки тези идеи, компанията "Армани" започва да просперира, международната слава и богатствата потичат, скоро дизайнерът успява да си позволи своя емблематичен стил на живот - небрежен, но и подчертано изтънчен. Въпреки проявените от него качества, когато през 1985 година Серджо Галеоти умира от левкемия, повечето запознати смятат, че с това ще настъпи и краят на компанията.
Противно на очакванията, тя се разраства. Не след дълго мощният конгломерат LVMH, получен след сливането на модна къща Lоuis Vuitton с алкохолопроизводителите Moët Hennessy, предлага на Армани да се присъедини към империята. Той отказва и до ден днешен остава единствен диригент на впечатляващия си моден концерт. Бизнесът му обаче си има своите слаби места, например липсата на силна колекция от аксесоари, а също и фактът, че с присъединяването на нови линии (като Armani Jeans), става все по-трудно да се поддържа уникалната им идентичност. Всичко това поражда съмнения. Дали наследниците на енергичния предприемач и дизайнер ще могат да се справят като него - без наличието на силни партньори?
Кои ще бъдат тези наследници? Макар да е бисексуален, Армани никога не се е женил и няма деца. Няма и особено голямо доверие в хората, поне що се отнася до бизнеса му. Малцина мениджъри на върха имат правото да говорят от името на марката, а мнозина са напуснали, защото не виждали възможност за изкачване нагоре в йерархията. Най-вероятно компанията ще остане в ръцете на приближената група, наричана от големият шеф "I Fedeli" (Верните). Това определение са си заслужили неговите племеннички Силвана и Роберта Армани, племенникът Андреа Камерана, както и Лео дел Орко - бивш модел, който е сътрудник и приятел на Армани от 20 години.
Армани с племенничките си и с Лео дел Орко. От снимката вляво се вижда защо 78-годишният дизайнер често бива критикуван, че отказва да се облича подоващо за възрастта си.
Звучи тъжно, но 78-годишната легенда казва, че мисли за наследяването на империята си всеки ден, "Когато се будя сутрин и когато си лягам вечер". Дори признава, че по време на тези разсъждения съжалява, че не е приел предложението от LVMH. Един от вариантите, които обмисля, е да създаде фондация, подобна на тази, осигурена от Ханс Уилсдорф за "Ролекс". Тя би могла да защитава финансите на наследниците му и да ги насочва стратегически. "Трудно е да преценя капацитета им" - обяснява Армани. - "Бих казал, че притежават около 70% от нужното."
Надяваме се, че тези сметки ще бъдат проверени чак след дълги години. В заключение ще поздравим модните почитатели с един съвет от самия рожденик - Джорджо Армани, един от малкото велики дизайнери, които са загрижени за това какво наистина може да се носи от хората, вместо постоянно да изтъкват, че правят изкуство:
"Елегантността не означава да изпъкнеш, а да бъдеш запомнен!"
Мъжки модели на Армани от началото на 80-те, когато окончателно налага спортно-елегантния стил в модата
Колекция на Армани за 2012, в която отново виждаме емблематичните за него "широки рамене" в дамската мода
16 | 1 |