NULLA е сборният пункт на идеите на Йелена Кесич и Боян Петрушевски. NULLA е новият моден лейбъл, който представи България по време на седмицата на модата в Скопие преди месец. Заинтригуваха ни с таланта си да материализират своите фантазии, затова решихме да си поговорим с тях и да видим какво имат да ни разкажат.
Кои сте вие и защо се занимавате точно с мода?
ЙK: Двамата сме от Македония. Винаги съм имала влечение към модата и сега знам, че това e правилният избор за мен. Всеки намира собствени пътища да изрази себе си. За мен модата е начин на живеене и отразява света наоколо.
БП: За мен облеклото е средството, с което избрах да реализирам моя креативен потенциал. Пораснах, заобиколен от красиви жени с отношение към изкуството, балета, костюмите и облеклото. Това са сестрите ми и майка ми, която шиеше дрехи. Точно нея тормозех в началото да изработва всевъзможните ми хрумки. После започнах сам. Голямо удоволствие е да материализираш идеята си, да видиш как тя се развива, докато премахваш слабостите ѝ. Обичам да съм вътре в процеса, с мръсни догоре ръце като малко дете, което си играе. Искрено и всеотдайно. Мисля, че винаги ще остана дете, което се опитва да напасне собствения си темперамент в ефимерния свят на модата.
Как решихте да създадете свой собствен моден лейбъл?
ЙК: Всичко тръгна спонтанно - от образованието и дългогодишната ни работа в екип до начина, по който с общи усилия създаваме колекциите си и стигаме до резултати. Съвместната работа е много важно нещо, особено сега, когато ценностните системи са рухнали и живеем в епохата на големите корпорации и глобалните марки, които функционират като огромни машини за рециклиране на тенденции.
А какво означава "NULLA”?
ЙК: Името произлиза от латинското NULLUS, което буквално означава "нито едно". Облеклото, което наричаме нулево, е пресъздадено от най-простите геометрични форми.
БП: Концепцията за "NULLA” съдържа в себе си символичното значение на "връзка между” и новото начало. Създаването на този лейбъл означава точно такъв момент в развитието ни като професионалисти. Много е лично за нас самите и в същото време говори ясно за философията на дрехите, които искаме да създаваме.
Има ли съвременна мода у нас?
ЙК: Откривам зачатъци на съвременна мода, което ме радва, защото това означава, че стандартът се качва и у нас. Има много млади хора, които се влияят от Запада и по този начин обновяват средата и освобождават задръжките.
БП: Според мен проблемът не е в съвременната мода. Тя много лесно се следи и се разпространява в 21 век. По-скоро проблемът е в липсата на традиция и култура, които да играят ролята на стожер на съвременните процеси. Без такова нещо те стават фалшиви, не са наши.
Какви са пречките пред българските дизайнери?
ЙК: Тук има много добри и качествени дизайнери и много от тях са се издигнали и на световно ниво. Най-големият проблем на дизайнерите в България е, че не могат да работят в екип и да си помагат взаимно, което пречи. Въпроси от сорта на "Защо няма значима седмица на модата в България?", идват точно от липсата на самоинициатива и от общата дезорганизираност.
БП: Липсата на платформа, която да обединява, определено е проблем. Другото нещо е скептичното отношение на повечето хора към нещата, които се правят тук, и автоматичното приемане на всичко, което идва отвън. Хората не си дават сметка колко чужди марки се възползват от възможностите на местно ниво. Любим ми е моментът, когато някой си купи дреха в чужбина, мислейки, че е стигнал далеч, а всъщност се окаже, че е произведена тук. Понякога онова, което търсим, се намира под носа ни, но ние продължаваме да не го виждаме. Нужно е малко да повярваме в себе си. Да си дадем шанс. Да инвестираме тук.
Какво трябва да направят българските дизайнери, за да научат за тях по света?
ЙК: В днешно време е много трудно да се изградиш като добър професионалист и да запазиш нивото. Ако искаш да успееш, трябва да си бърз и продуктивен, да се интересуваш постоянно и да си в течение с промените. Има много сайтове, конкурси и места, където можеш да намериш поле за изява. Ключът е да си добър в това, което правиш и да имаш самочувствие.
БП: Във времето, в което живеем, всичко е леснодостъпно, поне от комуникационна гледна точка. Ако имаш глас, все някой ще те чуе.
От какво се страхува обществото ни?
ЙК: Българинът се страхува от пречупване на стандартния стереотип в облеклото. Има хора, които никога няма да приемат, че потниците и дънките не са единственото, което можеш да имаш в гардероба си. Всичко, което е по-нестандартно, ги стряска. Разбира се, съществуват и такива, които имат по-отворено отношение към света и следователно се обличат по-свободно. Именно тези хора ни интересуват, за тях създаваме дрехи.
Кои тенденции ви вълнуват?
ЙК: Живеем в епохата на абсолютната еклектика. Тенденциите са много, най-различни и всичките приемливи. Почти е невъзможно да сгрешиш, единственото правило е да изглеждаш оригинално, неповторимо. Стремим се да не бъдем роби на модата и тенденциите на сезона. Има много дизайнери, които ни впечатляват, както сред утвърдените имена, така и сред по-младите. Вдъхновението идва отвсякъде.
БП: Мисля, че посоката, в която работим, ще бъде характерна за времената, които ще последват отминаването на целия този хаос в модата днес. Не може безкрайно да се увеличава броят на тенденциите и сезоните. В един момент всичко ще рухне и ще настъпи успокояване. Пазарът диктува тенденциите и за съжаление много от дизайнерите се подчиняват. Има и такива, които вярват на твореца в себе си и отхвърлят това, което се диктува отвън. Те са истински автори на дрехите си и заслужават нашето уважение.
Участвахте в Седмицата на модата в Скопие /22 октомври/. Разкажете за това преживяване, за колекцията "Полет 0" и за характерното във вашите облекла.
ЙК: Да, това беше много хубаво преживяване и опит. Начинът, по който ни посрещнаха, и професионализмът, който ни засвидетелстваха, ни впечатли много. "Полет 0” е колекция от 22 силуета. Вдъхновението ни отчасти е свързано с изкуството на оригами. Материите, на които заложихме, са памук, естествена коприна, шифон с авторски десен, ръчно изработено плисе и ръчно багрена коприна в бяло, черно и нюанси на сивото.
БП: Имахме голям успех, това е анонсната ни колекция, вдъхновена от полета и свободата. Иска ни се хората да се чувстват свободни и смели да носят нашите дрехи, да не се страхуват да покажат себе си и това, което притежават като дух.
С какви материи и цветове работите?
ЙК: Естествени материи, винаги с намеса на ръчна изработка. Цветовете ги комбинираме в зависимост от настроението на колекцията. Въпреки това, можем да посочим някои основни цветове, които винаги присъстват - черното, бялото и техните нюанси.
БП: Опитваме се да включим авторска намеса в материала. За съжаление, технологичната база за производство на собствени материали изисква други условия. Затова наблягаме предимно на ръчна работа, като багрене, термообработка, и съответна деформация с цел да се изгради нов и трудно повторим резултат. Ръчната работа е много ценна, но сме почитатели и на високите технологии. Голяма заблуда е, че изкуствените материали имат по-ниска стойност от естествените. Вече се произвеждат материи, които показват десет пъти по-добри параметри от естествените и са не по-малко скъпи.
Откъде се раждат идеите ви?
БП: Няма правила за това от какво можеш да се вдъхновиш. Човешкия ум е микрокосмос и нямаме дори бегла представа какво се крие в него. Понякога е нещо, което си видял преди време някъде, което силно те е впечатлило, след това си го забравил и се появява на повърхността след дълго време. Често го осъзнаваш постфактум. Вдъхновението е смес от много неща и влияния. Важно е да имаш твоята гледна точка. Това те прави автор.
Към какви върхове се стремите, създавайки колекциите си?
ЙК: Преди всичко искаме да сме добри в това, което правим. Всяка колекция си има свой дух и чар, и съответното настроение. За нас е важно да продължаваме да се развиваме и да правим това, в което сме най-добри.
БП: Да намерим адекватна среда и публика за нашето творчество, да чуем онова кликване, когато нещата се получават и започваш да работиш спокойно. Да се чувстваме добре в кожата си.
Опишете с три думи хората, които носят "нулеви дрехи"?
ЙК: Изтънчени, съвременни, смели.
БП: Ще добавя и секси.
Какво да очакваме от вас в бъдеще?
Нова колекция за следващия сезон и откриване на собствен шоурум.
Дрехите на NULLA можем да намерим на улица ”Иван Асен II” No 54 /ет. 1; ап. 3/, както и на ъгъла на улица "Врабча” и "Париж", където се намира tochka open space. Освен това се подвизават и във Виена - в магазина "THE HOT DOGS".
Виртуално пък можем да ги посетим на www.nulla.eu или на Facebook страницата им.
23 | 1 |