Канадски учени установиха как витамин К предпазва от диабет

Канадски учени установиха нова роля на витамин К и гама-карбоксилирането в бета клетките и на потенциала им да предпазват от диабет, съобщи електронното издание "Медикъл Експрес".

Откритието на изследователите от университета на Монреал, Канада и Института за клинични изследвания на Монреал е напредък в разбирането на механизмите, водещи до диабет - заболяването, което засяга всеки единадесети човек на планетата и за него няма лечение, отбелязва изданието.

Изследването, чиито резултати са публикувани в специализираното издание "Сел рипортс", обяснява как витамин К помага за избягване на диабета и може да доведе до нови терапии за диабет тип 2.

Витамин К е известен с ролята си при кръвосъсирването, особено при гама-карбоксилирането. От няколко години учените допускат, че витамин К и гама-карбоксилирането имат и други функции.

Няколко предишни изследвания даваха основание за връзка между намаления прием на витамин К и увеличен риск от диабет. Досега обаче биологичните механизми, чрез които витамин К пази от диабет, си оставаха неизвестни.

В изследването си екипът под ръководството на Матийо Ферон установява, че ензимите, участващи в гама-кароксилирането и съответно в използването на витамин К, присъстват в големи количества в панкреатичните бета клетки, които произвеждат инсулина, контролиращ нивата на кръвната захар.

"Известно е, че диабетът се причинява от намаляване на броя на бета клетките или на способността им да произвеждат достатъчно инсулин и това обяснява интереса ни към това откритие", каза Ферон.

"Успяхме да идентифицираме нов гама-карбоксилиран протеин, наречен ERGP", добави Жули Лаком от лабораторията на Ферон. "Изследването ни показва, че този протеин играе важна роля в поддържането на физиологични нива на калций в бета клетките, за да предотврати нарушения в секрецията на инсулин. Показахме, че витамин К чрез гама-карбоксилирането има важна роля за изпълнение на функциите на ERGP", каза тя.

За пръв път от 15 години е идентифициран нов протеин, зависим от витамин К, и това открива ново поле за изследвания в тази сфера.

0 0
Харесва ли ви тази статия?
КЛЮЧОВИ ДУМИ
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Jenite.bg в мрежата